Skip to main content

Warszawa - Where Innovation meets Best Practice

Årets Store Tour i Convenience Stores Swedens regi går till Polen och huvudstaden Warszawa. Vi bad Mark Wohltmann, chef för NACS Global, dela med sig av sina tankar kring valet av resmål. 

- Warszawa är nummer ett på min lista. Fantastisk stad med fantastiska convenience-koncept, säger Mark.

It´s where Innovation meets Best Practice.

Söker man innovationer inom detaljhandeln är det alltid bäst att leta efter en ung, växande, omogen marknad eftersom dessa producerar en mängd entreprenörer med nya idéer, stora som små. Söker man istället efter best practice ska man leta efter mogna, mycket konkurrensutsatta marknader eftersom här har redan de bästa idéerna överlevt och sen blivit just best practice.

När man tittar på Warszawa kan man se lite av båda.

Många år av ekonomisk tillväxt, utan någon större lågkonjunktur på årtionden, har lett till en detaljhandelsmiljö som möjliggjort och krävt ständiga investeringar. Dessa investeringar har bland annat lett till en tillväxt av nya kedjor och koncept, och till ständig entreprenöriell innovation.

Närbutikskedjan Zabka har lyckats växa till över 7 000 butiker över hela Polen. Det är svårt att inte stöta på en Zabka när man går på Warszawas gator. Samtidigt utökade Carrefour sitt antal Carrefour Express-butiker till över 300, medan Lagardere, Eurocash och Spar också klarat sig mycket bra. Närbutikssektorn har gått bra under en längre tid, vilket har skapat en best practice i världsklass inom allt från butiksdesign till platsspecifika kunderbjudanden och storskaliga tekniklösningar.

Drivmedelsföretag har investerat kraftigt i sina nätverk, särskilt i sina butiksformat. Man har också experimenterat med fristående butiker utan drivmedel. Marknadsledaren PKN Orlen visar upp en fantastisk motorvägsstation med restaurang och öppet kök. Moya lyfter fram sin butiksdesign med ett unikt belysningskoncept. Circle K utökar sitt mycket professionella foodservice-erbjudande, och Shell har återigen lyckats med sitt Shell Café.

Även om man alltså hittar flera exempel på best practice på denna mycket konkurrensutsatta marknad, så har även innovationen blomstrat. Zabka gick just förbi Amazon som kedjan med flest obemannade butiker i Europa. En obemannad Zabka Nano, placerad i ett Decathlon Sports-varuhus, visar hur obemannade butiker kan hitta sin egen nisch, till exempel som en del i ett redan befintligt storskaligt köpcenter.

Det finns för närvarande vissa förändringar vid horisonten. PKN kommer att slås samman med Lotos vilket innebär att de måste sälja vissa butiker enligt gällande EU-förordning. Detta gör det möjligt för en ny aktör att komma in på marknaden. Med ett stärkt PKN och en ny aktör till mixen blir det intressant att se hur marknaden utvecklas. 

Det polska convenience- och trafikbutiklandskapet förändras, men med mer tillväxt vid horisonten kommer det att fortsätta att locka till sig investeringar och därmed producera ytterligare innovation och best practice. Definitivt ett ställe värt att besöka, om ni inte har gjort det än…

 

Orginaltext: MARK WOHLTMANN

Fritt översatt: ANN HEDLUND

 

1516301777646

Mark Wohltmann. Privat foto.

  • Skapad