Därför måste vi motarbeta cigarettsmugglingen!

Att köpa olagliga cigaretter är inget ovanligt. I Sverige beräknas nästan 12 procent av alla cigaretter som köps vara obeskattade. Det innebär att staten förlorar över 1 miljard årligen i skatt och för våra medlemmar innebär det färre kunder och svårare att få ihop verksamheten.

Höga priser på tobak är en stor anledning till den utbredda smugglingen till Sverige. Trots detta beslutade regeringen att höja skatten på tobak ytterligare med över tre kronor per paket 2012. Vi varnade redan då för att höjningen kommer att öka den illegala handeln och har för avsikt att under året utvärdera vilken effekt höjningen hade får våra medlemmar. Inför 2012 års budgetdiskussion och inför det att vårbudgeten presenteras i april, vill vi redan nu varna för effekterna på den illegala handeln till följd av skattehöjningar.

Tobaksförsäljningen är en viktig del för våra medlemmar – inte enbart i direkta inkomster utan också då det leder till merförsäljning av andra varor. Tobaken är redan hårt beskattad i Sverige och de höga priserna på tobak i kombination med öppna gränser leder till att det idag på marknaden finns ett stort utbud av olagliga insmugglade cigaretter. Dessa säljs öppet i butiker samt av ligor över hela Sverige. Så mycket som var nionde cigarett som röks i Sverige idag är illegal och för våra medlemmar innebär detta något förenklat att var åttonde kund går förlorad. För staten innebär den olagliga försäljningen 1,2 miljarder i förlorade skatteintäkter årligen.

Det finns en stor efterfrågan på billig tobak. Man ska också komma ihåg att olagliga produkter ofta är tillgängliga för minderåriga och att våra medlemmars hårda arbete med att kontrollera åldersgränser inte ger någon effekt om det finns billigare produkter tillgängliga runt hörnet för minderåriga.

Vi förstår regeringens vilja att minska tobakskonsumtionen, dock kommer inte fler skattehöjningar att leda till minskad konsumtion utan snarare göra den olagliga tobaken mer tillgänglig. Det i sin tur leder till ökad tillgång på billig tobak som i större utsträckning säljs till minderåriga.

Våra medlemmars situation är svår och att tvingas konkurrera med olagliga produkter påverkar inte enbart intäkterna utan även säkerheten. Enligt både polisen och tullverket ligger den organiserade brottsligheten till stor del bakom cigarettsmugglingen i Sverige och flera av våra medlemmar får regelbundet besök av ligor som vill tvinga på dem sina produkter.

Med en redan utbredd verksamhet av tobakssmuggling är det därför viktigt att man tar denna aspekt i beaktning när man tittar på olika typer av tobaksregleringar. Att göra det svårare för de lagliga aktörerna att finnas på marknaden leder ofta till ökade incitament att smuggla. Tobaksskatt framförallt är ett område där man bör vara extra varsam då de höga priserna på tobak är en stor orsak till varför så mycket tobak smugglas in i Sverige.

Istället för att främja den illegala handeln genom skattehöjningar på tobak vill vi uppmana regeringen att sätta fokus på att motarbeta den illegala handeln. Det skulle gynna både handeln och samhället i stort.

Bengt Hedlund
VD Svensk Servicehandel & Fast Food