Det finns bara möjligheter!

kampa pa

För nionde året i rad har Convenience Stores Sweden låtit genomföra en konsumentundersökning som ligger till grund för analys, slutsatser och åtgärder.
Vill man sammanfatta den i fyra ord så är det precis så som det sägs i rubriken. Vår bransch och dess aktörer har stora möjligheter.

Undersökningens resultat presenterades på branschdagen Convenience Stores Sweden Forum förra veckan och detaljerna är förbehållna medlemmarna i CSS Networking Program. Sedan starten samarbetar man med retailbyrån Code Concept, numera Workshop.

Vi bjuder här på några delar av sammanfattningen men först ska vi berätta att det vid starten 2013 skapades en plattform för att ge den breda bilden av vår bransch och en bas för tracking. Detta med hjälp av intervjuer med representanter för handeln, kundintervjuer i butik, fokusgrupper och en webbenkät på 1 500 personer mellan 20 och 60 år.

Därefter har man varje år gjort fortsatt tracking i kombination med fördjupningar inom olika områden. I år har man tittat närmare på pandemins påverkan på konsumenternas beteende samt den gränslösa handeln.

jannicabast

Det finns all anledning att se framåt och ha självförtroende. Mycket i vår bransch tilltalar konsumenterna.

En pandemirelaterad fråga var hur inköpen på bensinstationer förändrats. Inte helt oväntat visar det sig att snabbfika, äta på språng, törstig & sugen minskar som shopping missions.

Hur skulle du vilja att ditt liv förändras när pandemin är över jämfört med före? På den frågan var det många som svarade njuta mer i vardagen och åka på semester långt bort. Men också många som vill gynna lokala butiker, restauranger och caféer mer, liksom lokala producenter av livsmedel.

Obemannade butiker/kassor är ett annat fördjupningsområde i tiden och här ser man direkt att de som föredrar obemannat visar en klar ökning mot förra året, 52 procent närmare bestämt. Man kan ju så klart också välja att se det från andra sidan - 48 procent vill fortfarande ha kvar den bemannade butiken/kassan.

Varför man väljer självutcheckning om detta är möjligt beror helt enkelt på att det är snabbt och smidigt. De som vill ha bemannat väljer detta för att det helt enkelt är trevligare samt enklare med en hel del hantering.

Kompletteringshandel är ett viktigt område för convenience-branschen varför man tittat på vilka livsmedel man vill handla. Man kan ju också ha olika skäl till att handla i en viss butik. Hela 75 procent gör det för att gynna och få snabb service.

Saknar man då något i den lokala butiken? Faktum är hälften av respondenterna inte saknar något alls. En femtedel uppger sig sakna paketutlämning.

ann selin

Ann Selin, Workshop, presenterade undersökningen på Convenience Stores Sweden Forum.

Så här sammanfattar projektledaren Ann Selin Workshops slutsatser när det gäller den årliga undersökningen:

• Andelen Shopping Missions senaste 12 månaderna är väldigt stabilt jämfört med tidigare år
  • Köpa Färdig lunch och Snabbfika är de Shopping Missions som ligger på samma lite högre nivå som 2020
  • Köpa spel & lotter, samt att tanka och köpa biltillbehör tappar mot 2020 vilket är väldigt logiskt eftersom vi förflyttar oss mindre
  • Daglivaruhandeln är en fortsatt stark konkurrent - men de har det tuffare!

Slutsatser coronarelaterade frågor:

• Fortsatt en majoritet säger sig att inköpen är oförändrade under pandemin, men det finns fortfarande minskningar
  • Viktiga Shopping Missions för c-handeln som snabbfika, äta på språng, törstig & sugen samt färdig lunch har minskat på samtliga av våra inköpsställen under pandemin
  • Kiosk & Servicebutiker har största minskningen av de olika inköpsställena, precis som 2020
  • Man avstår helt från inköpen, hellre än att man går till andra kanaler
  • Till viss del också nya kanaler; mer online samt mat från restauranger
  • De flesta tror att man kommer att återgå till samma inköpsbeteende som innan pandemin – viktigt hålla hög nivå så att kunderna kommer tillbaka
  • De som inte återgår till samma vanor som innan pandemin anser sig inte ha samma behov, man lever ett lugnare liv och förflyttar sig inte lika mycket och man är ganska nöjd med de nya vanorna

Slutsatser bemannade eller obemannade kassor:

• Det finns en större acceptans för obemannade kassor idag, en bit över 50 procent föredrar obemannade
  • Det går snabbt och smidigt - detta är också främsta anledningen
  • Man ser gärna att personalen är behjälplig ute i butikerna och håller fräscht bland varorna