Skip to main content

Färre kunder men högre snittköp

frendokisabakomdisk beskuren

Andreas Holm tog över macken i Kisa 1999. Nu har han tagit sig igenom en stor utbyggnad och en pandemi.


Frendo i Kisa har precis som alla andra i branschen känt av att det varit en pandemi. Men sammanfattningsvis har det inte påverkat lönsamheten även om det varit osäkert och jobbigt många gånger.

- Snittköpen har ökat och vi har fått en hel del nya kunder. Men det har blivit omflyttningar när det gäller vad och hur man handlar, säger ägaren Andreas Holm.


Kisa är ett litet brukssamhälle i södra Östergötland, cirka 5000 invånare i tätorten och lika många till i hela kommunen. Beläget i en så kallad naturskön miljö. Ett fint ställe att leva och bo på helt enkelt.

Andreas började jobba på sin morbrors Statoilmack 1996 och fyra år senare tog han över den, 24 år gammal. När Statoil 2009 meddelade att det skulle bli automater kändes det tufft. Som tur var fick han köpa marken av kommunen och byggnaden av Statoil, så att han kunde köra vidare.

Sakta men säkert tog sedan tankarna och planerna på att utveckla verksamheten form. Han byggde om och ut, från 100 kvadrat till 338. Helt ny inredning och café och spelavdelning. Allt detta stod klart för fyra år sedan och även om försäljningsökningen varit bra så tog det några år att landa i det nya, berättar Andreas.

- Så här i efterhand tänker jag att att det var tur att jag var lite naiv när jag gjorde en så stor förändring. Det blev tuffa år med alla strukturförändringar. Vi har ökat årsomsättningen med nästan två miljoner sedan dess. Cafédelen, egengjorda mackor och annan fast food har gått jättebra.


frendokisaext

Nej, det har inte snöat än i Kisa. Inte detta år i alla fall. Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle.

 

Där var alltså Frendo i Kisa när coronan slog till i mars 2020.

- Första månaden var orolig och kundbesöken betydligt färre. Det kändes som att allt jag hade byggt upp riskerade att raseras, säger Andreas och berättar om ett positivt nätverk under denna tid.

- Jag hade nästan dagligen kontakt med kolleger på andra håll i landet. Det var en sorts trygghet att vi alla satt i samma båt.


Men när våren och försommaren kom återvände kunderna. Fast på ett lite annat sätt. Butiken har stora skyltfönster vilket Andreas Holm tror var en fördel. De såg att det var luftigt och vågade sin in för att köpa mjölken på macken i stället för på Ica.

Viss del av fast food-minskade men samtidigt ökade de hygieniskt inslagna mackorna. Kompletteringshandeln blev större och tobaken gick mot nya höjder. Folk köpte stockar och limpor i stället för enstaka dosor och paket. Serveringsdelen stängde man ner en del av tiden eftersom det var svårtolkat med hur många man fick vara totalt i butiken.

- På helåret hade vi 10 000 färre kundbesök än året innan. Men snittköpen ökade med fem kronor per kund, så lönsamhetsmässigt har det trots allt gått bra, säger Andreas och berättar att det stora problemet varit bemanningen.

- Vi är idag elva personer och det var alltid någon eller några som var sjuka. En period fick alla covid och när hälften var borta samtidigt fick vi dra ner på öppettiderna. Det har också ibland varit lite jobbigt att kunder kommit in när de nog inte skulle ha gjort det på grund av förkylningssymtom.

frendohandsprit

Jobbigast med pandmein har varit bemanningen och alla regler, tycker Andreas Holm.

 

Till den gångna sommaren blev det sedan bättre med det mesta och på det viset har det fortsatt. Hemestrandet har gynnat läget. Bland annat för att man ligger nära Vimmerby och Astrid Lindgrens värld. Många nya paketkunder har blivit frekventa Frendobesökare och Andreas Holm ser nu en ljus framtid även om det är höst och på väg att bli vinter.

- Den senaste månaden har varit väldigt bra och vi ska göra allt för att de nya kunderna ska stanna kvar hos oss.

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD