KorvOlle - det liknar inget annat och det är helt oemotståndligt.

kunder vid luckan ny forsta bild

Det är ett fenomen. Och numera en växande kedja. Det är gammalmodigt och modernt i ett. KorvOlle vågar vara ”bonnig”, anlitar en scenograf för att bli en ”simpel korvkiosk”, ser kunderna och ger dem något mer.

Den som skrivit denna artikel anser sig ha sett det mesta i korv- och gatuköksbranschen under de senaste 43 åren. Men fick sig nu en rejäl upplevelse och på köpet en jäkligt god korv med bröd.

KorvOlles dök upp i den allmänna branschbevakningen framför allt genom annonser om att man sökte ”korvkompisar”. Vad var nu detta? En första kontakt via mejl och telefon ledde till en stark önskan att åka till Ystad och uppleva fenomenet med egna sinnen.

Dimman, mörkret och området i utkanten av staden ökade spänningen när gps:en sa att målet var nått. Jag såg inget annat än typiska industri- och lagerbyggnader men körde djärvt in i området.

extreior test kopia

När man går in till KorvOlle så ska man känna att man hittat ett varmt, knäppt, trevligt oupptäckt ställe. Det där ”hålet i väggen” som ingen annan känner till ännu. Text: KorvOlle

Wow! Vilken exteriör! En ”kiosk” med lite utemöbler och en dörr som gav varma signaler. Där inne stod en leende Jonas Wahlman och tog emot. I luckan arbetade Olivia Kalthoff och jag stirrade mig omkring, barnsligt förtjust. Jag var hemma!

Ni förstår kanske när ni ser bilderna. För det är svårt att beskriva. Det som ser ut som ett hopplock av gamla möbler och prylar är nog noga utvalt och sammansatt av en professionell scenograf. Förresten, vem är Jonas Wahlman? Är det du som är själva KorvOllen?

jonas wahlman

Jonas Wahlman

- Kanske. Kanske inte. Men jag och min son Johannes kom för några år sedan att prata om att det saknas något i korvbranschen. Min bonusdotter Olivia Kalthoff drogs in i samtalet och strax hade vi en idé, säger Jonas och berättar att båda ungdomarna har kockerfarenhet.

- Själv har jag jobbat med varumärken och som festfixare. Vi blandade också in Stefan Olsson och hans kollegor som utöver matintresse bidrar med teknik, marknadsföring och erfarenhet av växande bolag.

Allt detta ledde till ett koncept (ett ord som KorvOlle egentligen inte gillar) där produkterna ska vara genuina och smaka gott och där kunderna ska känna att de är välkomna såväl till ett industriområde som till att handla på nätet. Många olika recept för korvar och tillbehör togs fram och genom Stefans försorg, också en växtbaserad variant, Stacky’s.

korvpaket i skap

Postorderförsäljningen står för en allt större del av omsättningen. Etiketterna är skapade av konstnären Jan-Bertil Andersson.

- Det var pandemin som fick oss att börja sälja på nätet. Eller via postorder, som KorvOlle skulle ha sagt. Det sköt i höjden direkt, samtidigt som vi började se oss om för att hitta fler fysiska lägen, säger Jonas och beskriver de olika kundtyperna.
- De första som attraherades var hantverkarna. Sedan kom bankfolket och advokaterna. Därefter de äldre prisokänsliga och sedan den cyklande hipsterfamiljen med tre barn.

Den första piloten följdes av två andra, alla med skilda förutsättningar. En i Malmö, en i Hudiksvall och en i Karlskrona. Att rätt ”korvkompisar” (KorvOlle gillar inte begreppet franchisetagare) måste hittas, har ni så klart redan räknat ut.

- Vi har lärt oss mycket på dessa tre och vågar nu ladda för ytterligare expansion. En landsturné där vi träffar nya KorvOllar pågår och vi hoppas vara cirka tio totalt om ett år. De som läser detta och vill veta mer, får gärna höra av sig till oss.

olivia serverar kunder

Två gotlänningar, på besök i Ystad, hade tagit sig ut till KorvOlle för att de ”ville uppleva något speciellt”. Nöjdheten med besöket var god.

I grundidén ingår att man klarar ruljangsen med en person i ”luckan”. Det är förutsättningen för att få lönsamhet och det har fungerat på de tre piloterna. Man närmar sig konsumenterna på ett omvänt sätt. Exempelvis så lägger man upp bilder på kunder som äter i stället för på sig själva.

Postorderförsäljningen står för en allt större del av omsättningen. Etiketterna är viktiga, menar Jonas Wahlman och berättar att konstnären bakom dem, Jan-Bertil Andersson, är en stor del av KorvOlle.

- Etiketterna sätter prägel på produkter och märke. Ett ödmjukt paket korv med en branding som är en skvätt utanför boxen knyter ihop något spännande som gästen kanske inte kan sätta fingret på.

interior taket

Det får gärna vara lite mänskligt stökigt hos KorvOlle, och lite tokigt folkliga, lokala detaljer. Vad är grejen här? Vad pratar man om? Var går man och dansar? I Vilken sjö fiskar man storgäddan? Vilket lag hejar man på? Text: KorvOlle

- Korv är enkelt och gott, men det går inte att skjuta under stolen att det är ett stort hantverk. KorvOlles korvar uppskattas på finmiddagen likväl som i korvbrödet på tisdagslunchen. Ett paket KorvOlle-korv väger lika tungt som en flaska gott vin i 50-årspresent.

- Och en tur till KorvOlle-kiosken är värd att resa mil för att uppleva. Det är något vi får kvitto på dagligen. KorvOlle står för högt och lågt. Vi finns i finrummet och fulrummet och är väldigt stolta över den bredden, avslutar Jonas Wahlman.

Livet är kort - korven är lång. Som KorvOlle säger. Jag håller helt med honom.

Text och foto:
Gunilla Pihlbald