Ida Collin i Norråker blev Årets Servicehandlare

Årets Servicehandlare_450_Foto_Johnny_T_ME3DIA

I samband med Servicehandelsdagarna i Jönköping delade Svensk Servicehandel & Fast Food i går ut sitt pris Convenience Retail Awards - årets servicehandlare. Mottagare blev Ida Collin från Norråker i Jämtland som ses i mitten på bilden med sina anställda Maria Matsson och Carola Köpsén samt Bengt Hedlund. (Foto: Johnny Törnkvist, Me3dia)

Ida Collin driver tillsammans med sin man Johannes och två anställda en närbutik under profilen Handlar'n i Norråker som ligger i Tåsjödalen i norra Jämtland.

Norråkers Handel har ökat både omsättning och lönsamhet under 2012, mycket tack vare det nya konceptet "Bo på lanthandel". Man har också sett över sortiment, bruttovinst och svinn.

- Vi har renoverat övervåningen på butiken och hyr ut till turister, hemvändare, jägare och fiskare som beställer sin mat innan de kommer så att vi kan ställa in den i lägenheten, säger Ida och berättar att de också startat ett café i butiken.

- Det är supertrevligt när alla samlas för tiokaffe runt borden och pratar om vad som händer och sker i byn.

Andra satsningar i Norråkers Handel är aktiviteter och tävlingar, kundkvällar, finfredagar, grilldagar med mera. Butiken har över 800 gillare på Facebook trots att det bara finns cirka 250 hushåll i Norråker.

- Ida Collin och Norråkers Handel är ett utmärkt exempel på hur den lilla närbutiken genom ett lokalt engagemang och ett affärsmässigt tänkande kan bli en lönsam affär, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel & Fast Food.

- Det är dessutom extra roligt att få uppmärksamma att servicen i glesbygd i allt större utsträckning sköts av företagsamma servicehandlare av det här slaget.

- Jag är mycket glad över både utmärkelsen och priset. Det blir ännu roligare att fortsätta satsa och utveckla verksamheten. Vi kommer att berätta på Facebook att vi är bäst av drygt 20 000 företagare i Sverige, skrattar Ida som inte tänker missa möjligheten att använda utmärkelsen i sin marknadsföring.

Priset är en resa till London för att studera servicehandeln där tillsammans med gruppen Convenience Stores Sweden som består av representanter för de stora grossisterna, kedjorna och branschorganisationerna.

Så här löd motiveringen:

"Ägarna av Norråkers Handel har visat att det går att öka såväl omsättning som lönsamhet i glesbygd. En kombination av affärsmässigt och kreativt tänkande kring nya koncept och tjänster har skapat en trivsam knutpunkt på en liten ort där såväl social gemenskap och turism är viktiga för bygden. Nytänkande kring marknadsföring har också varit en viktig framgångsfaktor."

Totalt var tre företagare nominerade till Convenience Retail Awards. På delad andraplats kom Jimmy Svensson, 69:ans Spel & Tobak på Götgatan i Stockholm och Magnus Persson, OKQ8 i Fjugesta.

För mer information, kontakta:

Se mer på:
www.norrakershandel.se