”Värsta butiken” utsedd – ett projekt som ska lyfta branschen

VB Ägarna 450

"Värsta butiken" är Svensk Servicehandel & Fast Foods projekt för att stötta och följa ombyggnation och förändring av en butik. Målet är inte bara att utveckla en enskild utan att konkret visa hur planering, investering och ökad lönsamhet hänger ihop. Nimes Patel och Annelie Folkesson driver den butik som valts ut att genomgå en "offentlig makeover".

Svensk Servicehandel & Fast Food anser att det är viktigt med en seriös bransch. Att alla medlemmar följer lagar och regler, att man gör sitt bästa för att både man själv och ens verksamhet ska ge ett fräscht och propert intryck. Dåliga butiker, caféer och restauranger förstör för hela branschen. Inte bara för sig själva.

- Alltför många ställen ser inte bra ut. Så är det tyvärr, säger Bengt Hedlund, vd i Svensk Servicehandel. Det är bakgrunden till Värsta butiken. Genom att hjälpa en enskild verksamhet får vi samtidigt möjlighet att berätta om förvandlingen.

- Vi har hela tiden varit tydliga med att butiksägarna måste stå för investeringen själva. Men genom att göra detta offentligt så får de stöttning från oss.

Vilka är det då som ska hamna i rampljuset med sin butiksförvandling? Efter att ha tittat på ett tiotal intresserade har man valt ut Citybutiken i Västervik. Den drivs av Annelie Folkesson och Nimes Patel. Båda två har lång erfarenhet av servicehandeln. Butiken har goda förutsättningar genom sitt läge och sitt kundflöde. Men den måste vidareutvecklas både vad gäller lokalen och sortimentet.

- Nu har vi yta, men hur ska den planeras på bästa sätt för att ge bäst utdelning? Vi behöver också ett rejält ansiktslyft vid våra entréer. Det måste synas vad vi har att erbjuda, säger Annelie och Nimes som insett att de behöver en tioprocentig ökning av försäljningen för att räkna hem den just nu planerade ombyggnaden.

Svensk Servicehandel & Fast Food samarbetar med företaget Butikskonsult i Värsta butiken-projektet. Ombyggnaden och utvecklingen kan kontinuerligt följas i branschtidningen Convenience Stores News.

Fakta om Citybutiken i Västervik
· Ägs och drivs av Annelie Folkesson och Nimes Patel
· Ligger i centrala Västervik, i Galleria Västerport
· Total yta är 170 kvm varav 100 är butiksyta
· Öppet 9-18 vardagar, 10-15 lördag och stängt på söndag
· Två helårsanställda
· Traditionellt kiosksortiment, säljer väldigt mycket kort
· Ombud för Svenska Spel, Posten, Giroservice, Western Union, Ticnet och snart även för Schenker

Det finns en längre artikel att läsa i senaste numret av Convenience Stores News.
Bläddra i den här: