Amerikanska hamburgerkedjan CaliBurger har landat i Sverige

CaliFries 200CaliBurger 200

Den amerikanska hamburgerkedjan CaliBurger storsatsar över hela världen med 30 öppnade restauranger på bara fem år. Portarna har slagits upp till den första restaurangen i Sverige. Med ett koncept inspirerat av södra Kalifornien, erbjuder CaliBurger sina gäster hamburgare av högsta kvalité och smak med lokala råvaror, gjorda på beställning. De flesta menyerna ligger under hundralappen och det serveras även flera öl på fat. Entreprenören och franchisetagaren Charlie Younan står bakom den svenska satsningen.

- Vi har en enorm hamburgertrend i Sverige just nu, och vi svenskar har alltid gillat det amerikanska. I USA är CaliBurger ett givet alternativ för hamburgarälskaren och efter att jag själv varit där och provsmakat flera gånger insåg jag att det här är något jag vill ta hem till Sverige. Vi älskar hamburgare och nöjer oss inte med vad som helst, säger Charlie Younan, franchisetagare för CaliBurger i Sverige

Caliburger har öppnat i Täby Centrum där gästerna har kunnat avnjuta en smak av Kalifornien sedan smygöppningen i slutet av 2015. Restaurangen pryds av den typiska gul-röda neonskylten med texten ”CaliBurger” ovanför entrén på andra sidan torget. Väl inne i den ”Cali-inspirerade” lokalen erbjuds högkvalitativa hamburgare med stort fokus på ingredienserna samt en och en annan milkshake-drink.

- Vi använder svensk högrev och bringa från lokala producenter, stenugnsbakat bröd från Sigtuna och blandar vår kända dressing på plats, varje dag. Ingredienserna är noga utvalda och ger hamburgarna en utsökt smak och fin konsistens. Våra kunder har idag en hög medvetenhet kring råvarorna och jag har personligen varit med och valt ut vilka ingredienser och leverantörer som fungerar bäst lokalt, säger Charlie.

Influenserna från USA stannar inte bara vid maten, inredningen, namnet och själva restaurangkulturen. Många liknar CaliBurger med den amerikanska kedjan In-and-Out Burger. Seattle Times på andra sidan Atlanten skrev bl.a. en artikel med rubriken ”five ways CaliBurger is better than In-and-Out”, något som de lokala gästerna håller med om.

- In-and-Out är en del av CaliBurgers historia och våra grundare har en bakgrund i att arbeta fram matkonceptet hos dem. De har väldigt goda hamburgare och många känner till In-and-Out efter en semester i USA, till exempel. Vi vågar däremot säga att våra hamburgare är ännu godare och våra kunder håller med oss. Våra gäster och följare på t.ex. Facebook ger oss toppbetyg, det gör mig jätteglad. En del gäster har till och med börjat beställa från den hemliga menyn, säger Charlie.

CaliBurger har fått en rivstart i Sverige och nya CaliBurger-restauranger är i planering.

Om CaliBurger Sverige
CaliBurger är en amerikansk hamburgerkedja med ursprung i Kalifornien som snabbt etablerat sig världen över med fler än 30 restauranger. CaliBurger grundades av två före detta anställda på In-and-Out Burger som bröt sig loss för att sprida sin egen vision av hur en bra hamburgare ska se ut. CaliBurger är en modern franchise för gourmet-hamburgare på beställning. På CaliBurger Täby görs allting på plats, med lokala råvaror. Den egna köttblandningen på svensk högrev och bringa, leverans av nybakat bröd från Sigtuna-baserade RC-Chocolat och tillredningen av CaliBurgers dressingar på plats, varje dag.