Skip to main content

Nästan varannan svensk äter vegetariskt

pasta colourbox6352140 kopia

Nästan varannan svensk (45 %) äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan och var fjärde (24 %) planerar att i ännu högre utsträckning välja vegetariskt framför kött nästa år. Det visar en ny undersökning Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets ändrade matvanor.

Axfoods årliga vegoundersökning visar att trenden håller i sig: allt fler svenskar fortsätter att välja vegetariskt. Vanligast är det att vara så kallad flexitarian – en person som inte är vegetarian, men som ändå äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Det främsta skälet till det är omtanke om miljö och klimat.

På samma sätt består viljan att ändra sina matvanor till kommande år. Nästan var fjärde (24 %) svensk uppger att de planerar att minska sitt köttätande 2017.

Andra slutsatser från undersökningen:

• Det är betydligt fler kvinnor än män som är vegetarianer.
• Flest vegetarianer finns det i Sydsverige, medan Småland har lägst andel.
• Störst andel flexitarianer finns det i Stockholm, följt av norra Mellansverige medan övre Norrland har lägst andel.
• Den typiska flexitarianen är en kvinna, 15-34 år, som är medel- eller högutbildad och bor i Stockholm.
• Var tredje person i åldern 15-34 år tänker ändra sina matvanor 2017.

Den nya vegotrenden avspeglar sig också tydligt i Willys och Hemköps försäljning av vegetariska produkter som under första halvåret 2016 ökade med 41 %. Starkast var ökningen för Hemköps butiker i Stockholm, +47 %. En trend som fortsatt under hösten. Även det vegetariska sortimentet i butikerna ökar.

Sifo-undersökningen visar också tydligt att konsumenterna hungrar efter mer kunskap kring vegetarisk mat och matlagning, och att recept och ökad inspiration från butikshåll skulle få dem att handla ännu mer vegetariskt.

Fotnot: Undersökningen genomfördes av Sifos webbpanel 7-11 oktober 2016. Antalet svarande var 1 057 slumpmässigt utvalda från allmänheten.