Ako och Kent tar över där Scan slutar

Scan valde av olika skäl att inte längre driva sin gatukökskedja och har avvecklat den under året.
Tråkigt, tycker många som uppskattar vad varumärket och typen av rörelser står för.
- Vi kände att vi var tvungna att göra något, säger Ako Malmborg och Kent Bark som nu startat en egen kedja för de före detta Scanköken.

Scanköken var vid årets början 68 stycken över hela landet. Att bolaget inte längre vill driva en kedja förklarar Matz Sjöqvist, vice president Away From Home, så här:

- HK Scan kommer att fokusera på att utveckla och producera kött- och charkprodukter under varumärket Scan till gatuköksmarknaden. Produkter med 100 procent svensk råvara, producerade med fokus på låg klimatpåverkan och med en lång tradition av god smakupplevelse. Övergången blir en bra lösning och vi ser fram emot ett fortsatt mycket gott samarbete rörande våra produkter, nu när de olika köken fortsätter i ny regi. Kent och Ako har alla förutsättningar att supporta gatuköken på ett framgångsrikt sätt.

Ako Malmborg driver tillsammans med sin familj två stora gatukök i Malmö. Han har varit verksam i branschen i 23 år. Kent Bark blev gatuköksägare i Växjö 1983. Båda brinner de för det klassiska och svenska i sammanhanget.

- Vi vet vad det betyder att ha stödet från en kedja. En kedja som profilerar sig som det klassiska svenska gatuköket med korven i fokus och med svenska råvaror. Kvalitet och tradition helt enkelt, säger de som en förklaring till varför de beslutade sig för att bilda en egen kedja.

- Vår typ av snabbmatsrörelser finns på marknaden och vi vill verka för att de ska finnas kvar. Som ägare ska man inte behöva tänka på inköp, kampanjer och annat, utan ägna sig åt den dagliga driften och åt kunderna. Dessutom är det viktigt att ha en snygg profil som känns igen.

Sagt och gjort. Snabbt & Gott. Den minnesgode kommer kanske ihåg att Scans kedja tidigare hette just Snabbt & Gott. När det ändrades till Scanköken behöll Ako namnet på sina egna rörelser. Och det är alltså just vad den nya kedjan kommer att heta.

- Det säger verkligen exakt vad det handlar om.

Ako och Kent har bildat ett bolag tillsammans och arbetar nu båda heltid med att bygga upp kedjan. De har åkt runt hela landet och besökt att tidigare medlemmar, de har förhandlat med leverantörer och de har lagt upp planerna för det fortsatta arbetet. Drygt 50 av de gamla är med och några nya är på väg in. De är både stolta och glada över sin satsning.

- Det känns helt rätt. Eftersom vi själva är verksamma i branschen så vet vad som behövs. Vi gör inte detta i vinstsyfte utan för att vi och vår bransch ska må bra. Dessutom är det kul att se jobbet från den här sidan.

Medlemmar i nya Snabbt & Gott får profilering med skyltar, både inne och ute. De får kläder, månadskampanjer och bra inköpspriser. Man planerar också för tre till fyra träffar per år på olika håll i landet tillsammans med leverantörer.

De som varit med tidigare har tre fria år. Omskyltningen till nya namnet står bolaget och leverantörerna för. Nya medlemmar får betala en ingångs- och en månadsavgift.

- Vi rekommenderar också alla, som inte redan är medlemmar i Convenience Stores Sweden, att bli det. På så vis får man direkt tillgång till viktiga tjänster som bland annat försäkring och kortinlösenavtal, avslutar Ako och Kent.