Skip to main content

Möt framtiden på världens största convenience-mässa

NACS Show är den mässa som den amerikanska branschorganisationen NACS (National Association for Fuel & Fuel Retailing) arrangerar varje år. Precis som allt annat i USA är den stor och här finns naturligtvis hur mycket som helst att se och göra. En komprimerad sammanfattning ges i denna artikel och dessutom kan du uppleva mässan ”live” genom att titta på filmen ovan.

Platsen för detta års mässa var Atlanta. Man alternerar mellan tre städer: Atlanta, Chicago och Las Vegas. I år erbjöd man 61 seminarier och på en yta av 410 000 kvadratmeter fanns 1 227 utställare. Det gillades av 23 301 besökare, vilket var nytt rekord i just Atlanta. 2 134 av besökarna var från andra länder, närmare bestämt 67 stycken. Den avdelning som kallas ”The New Exhibitor Area” rymde i år 193 företag.

- Vi möts på NACS Show varje år för att stärka vår bransch och besökssiffrorna är bara en del av succén. Mycket energi och bra idéer blev som vanligt resultatet av alla aktiviteter, sa efteråt NACS ordförande Rahim Budhwani, vd i företaget LLC som driver conveneincebutiker i Alabama.

En del av mässan kallades Technology Edge och där fanns 750 deltagare för att delta i seminarier om ämnen från EMW till skimming och IT-säkerhet.

En annan specialare var ”Cool New Products Preview Room” där man visade upp 334 helt nya produkter och tjänster som man hade delat upp i sju kategorier: Green (eco-friendly) Health & Wellness, New Design, New Flavours, New to the Industry, New services och New technology. Besökarna fick här en scanner att hänga runt halsen och kunde på så vis fånga upp information. Sedan fick de med sig en utskriven lista på vad de scannat in. På en fanns också information om utställarnas montrar. 28 000 inscanningar gjordes totalt och det som visades sig vara ”hetast” i det ”coola” rummet i år var energidrycker, nyttigare snacks och iskaffe.

Seminarierna handlade bland annat om ämnen som foodservice, ledarskap, utveckling, marknadsföring och teknik. De toppades med en riktigt vass presentation av ”Ideas 2 Go” som du kan läsa mera om här intill. Många av seminarierna översattes också under pågående föreläsning till flera olika språk. Lokalen rymde 3 000 personer!

NACS egen monter nära entrén lämnade inget övrigt att önska. Och som man påpekade, apropå mässans slogan ”Meet your future,” så är NACS jobb inte bara att möta framtiden här under fyra dagar, utan forma den under de övriga 361. Förutom att ta roliga foton, spela kul spel och testa sina branschkunskaper, så kunde man träffa folk från The Fuel Institute, få veta mer om The NACS Refresh initiative (handlar om samarbete med den lokala omvärlden) och The NACS Foundation samt The NACS Scholarship

När mässan var över skänktes 114 412 pounds (ca 52 000 kg) överblivna produkter till Atlanta Community Food Bank som förmedlade detta till behövande. Det skulle enligt uppgift bli 76 275 måltider.

Under 22 år har NACS samlat ihop covenience- och bensinbranschens mest lysande idéer. Numera presenteras de alltid på mässan och kan därefter beställas i form av en film.

Det handlar om såväl framväxande koncept som omdefinierar convenience, som om snabb takeaway som handlare lätt kan implementera i sina egna butiker.

Ideas 2 Go har sedan 1994 samlat hundratals intervjuer med handlare från nästan 40 stater och sex länder.

Gå gärna in och titta på den välproducerade videon om de nio olika koncepten som valts ut detta år. Kanske kan du få en och annan idé.

nacsonline.com/ideas2go2016