Skip to main content

Så blir din butik ett självspelande piano

vm grupp i butik 450


Convenience Stores Sweden hade i slutet av 2018 en utbildningsdag i det där ämnet som man varken kan uttala eller stava till. Men som är så viktigt. Det som lär oss hur man får det till det i butiken så den blir som ett självspelande piano: Visual Merchandising!

Syftet med Visual Merchandising – eller VM som vi fortsättningsvis kallar det – är att ge ökad kunskap och inspiration i vikten av att skapa en säljande helhet i butik. Vilka verktyg har man att arbeta med, och hur?

Det handlar om att gå igenom butiken sett utifrån ett VM-perspektiv och 5P (plats, produkt, pris, promotion, personal) samt att se hur de alla hänger ihop och påverkar varandra. Att ge och få konkreta tips på olika verktyg som kan användas utifrån goda exempel från convenience-handeln likväl som övrig detaljhandel.

Kursledarna Martin Skarph och Anneli Carlsson från Code Conceptdevelopment lät deltagarna börja med att spontant få berätta om sina personliga favoritbutiker och varför man trivdes bäst med just detta. . Det blev en intressant rundvandring i allt från Clas Ohlson via Pressbyrån, 7-Eleven, Espresso House och Biltema till Åhléns city och Plantagen. Den gemensamma nämnaren var dock att man blir inspirerad samtidigt som man lätt kan hitta och det är ju just därför som VM är så viktigt. För nästan 70 procent av alla köpbeslut tas i butik!

Identifiera kunder

Därefter följde en genomgång där kursdeltagarna fick identifiera sina kunder och förstå vikten av att förstå den marknad man befinner sig på samt hur man har koll på sin affär och hur den ska drivas. När man har det, då kan man skapa en butik som säljande i alla sina delar.

Olika kategorier har olika roller. Några driver kunder, andra marginaler eller volymer. Några är destinationskategorier, några impulsorienterade medan andra är mervärdes- eller prisdrivna. Det gäller verkligen att fundera på vad som driver till köp i de olika kategorierna.

Hur hanterar man trender? En viktig sak att fundera på. Visst ska man utnyttja dem till sin fördel, men hur stor kommer försäljningen att bli. Det gäller att hitta rätt balans eftersom man ju nästan alltid måste plocka bort något när man tar in något nytt.

vm losgodis 450


Vad är förresten en kategori och vem bestämmer att den ska vara just si eller så? En fråga som illustrerades bra genom att kursdeltagarna i smågrupper fick ta en stor hög lösgodis och föreslå hur innehållet kunde kategoriseras. Man kan helt klart tänka på olika vis och det gäller att landa i det mest säljande.

Butikens olika zoner

Vidare i kursprogrammet och till avsnittet om olika zoner i butiken: nedvarvning, entré, impuls, shopping, destination och kassa. Om siktlinjer och om olika test för att se vad som händer när man förändrar.

Kundvarvet är det som ska göra det enkelt för kunden att hitta och består kanske av en lite bredare gång. Inga konstigheter men det är bra med en checklista på vad detta kan och bör innehålla.

Färre men värre. Gruppera och strukturera. Heta ytor. Kundflödesmätningar. Planogram. Ljussättning. Det ena efter det andra gicks igenom och mitt uppe i allt skickades kursdeltagarna ut för att gruppvis besöka några butiker och med hjälp en checklista se hur man tyckte att de uppfyllde VM-kraven.

Kursdagen var den sista av höstens utbildningar inom Convenience Stores Sweden. Tidigare har man anordnat Category Management-kurser samt Study Day. Samtliga återkommer i uppdaterad form under 2019.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD