Skip to main content

Nya produkter och nya på jobbet

 


Här har vi samlat de senaste veckornas nyheter när det gäller produkter, tjänster och vilka som är nya på jobbet i vår bransch.

vw 200

Limiterad sommardryck från Vitamin Well

Vitamin Well lanserar en limiterad sommarsmak: Vitamin Well Refresh med smak av lemonad och kiei, fylld av vitaminer och mineraler.
Vitamin Well Refresh innehåller bland annat vitamin B12 och zink som båda bidrar till immunsystemets normala funktion, vitamin B12 även till att minska trötthet och utmattning. Dessutom innehåller den vitamin C som bidrar till normal energiomsättning. Refresh är den perfekta följeslagaren till både stranden och träningen såväl som till sommarens festligheter.
- Vi har en rad spännande aktiveringar planerade för Refresh, säger Petter Ericson Hållén, Marketing Manager på Vitamin Well.


festis 300

Nykomlingar till Festis-sortimentet
Festis ger plats för ytterligare två l smaker i butikshyllan. Nyheterna Festis Blue Banana och Festis Coco Melon bjuder på exotiska influenser och är en mix av sommarens sötaste favoriter.
Festis har sedan 60-talet varit en favorit som kunnat exprimentera med nya smaker och kombinationer. Nu gör Festis alltså plats för ytterligare två nya varianter i sitt mer lekfulla sortiment - Festis Blue Banana och Festis Coco Melon.
- Årets smaker är bekanta, men kommer i något oväntade kombinationer. Det ska bli spännande att se vilken som blir sommarens favorit, säger Wiveca Fribert, varumärkesansvarig för Festis.
Festis Blue Banana är som allra godast iskall. Då känner man bäst den söta smaken av banan toppad med frisk blåbärssmak.
Sötma av melon och smak av kokos, är vad Festis Coco Melon bjuder på i sommarvärmen!

 

cc 200

Sockerfria vårnyheter från Coca-Cola
Coca-Cola i Sverige lanserar nu smakerna Fanta Raspberry Zero Sugar, som är exklusivt utvecklad för den svenska marknaden, samt Coca-Cola Zero Sugar Peach. Dryckerna produceras i Jordbro utanför Stockholm.
Sverige är det första landet i världen där Fanta Raspberry Zero Sugar lanseras. Drycken har en sötsyrlig och uppfriskande smak av hallon som för tankarna till hallonsoda. Coca-Cola Zero Sugar Peach, även den utan socker, har smak av persika. Coca-Cola Zero Sugar Peach har lanserats i flera länder i Europa och kommer nu till Sverige.
– Svenska konsumenter är nyfikna på att testa nya smaker och har efterfrågat att kunna kombinera Fanta och Coca-Cola med smak av hallon respektive persika. Därför känns det nu jätteroligt att lansera de här kombinationerna. Fanta och Coca-Cola är två av världens mest omtyckta drycker med lojala konsumenter som vi tror kommer uppskatta de nya smakerna. Det är särskilt roligt att lansera Fanta Raspberry Zero Sugar med en smak som tagits fram exklusivt för den svenska marknaden, säger Gabriella Björklund, Brand Manager på Coca-Cola AB.
Båda dryckerna kommer finnas i PET-flaska 50 cl och 1,5 liter i butik från vecka 15. Coca-Cola Zero Sugar Peach finns redan nu på Hemmakväll, 7-Eleven och Pressbyrån.

 

anette rosengren

Anette Rosengren ny Norden-chef för Philip Morris
Philip Morris får en svensk Nordenchef när Anette Rosengren ersätter Alberto Bernardi. Hon ska nu lansera företagets rökfria produkter i de nordiska länderna och bidra till att göra Norden rökfritt.
Anette Rosengren har tidigare haft en rad toppositioner i såväl Sverige som internationellt. Närmast kommer hon från Fazer Bageri Sverige där hon var VD. Hon har också suttit i koncernledningen för Lantmännen och haft flera framträdande kommersiella roller, bland annat inom Mondelez.
- Jag är stolt och glad över att få chansen att göra Norden rökfritt. Bland det bästa man kan göra för sin hälsa är att aldrig börja röka. Har man börjat är det bästa att sluta. De som inte vill eller kan sluta gör klokt i att ersätta cigaretter med mindre skadliga alternativ, t ex snus, e-cigaretter eller så kallad uphettad tobak. Det mest anvarsfulla ett tobaksföretag kan göra är att erbjuda rökare, som annars hade fortsatt att röka, bättre alternativ, säger Anette Rosengren.
Philip Morris är i dag ett av världens mest innovativa och moderna företag med över 3 000 patent, vi har equal pay certification för män och kvinnor och bara på Sverigekontoret samarbetar närmare 30 nationaliteter.
- Det är grundförutsättningar för att lyckas ställa om företagets affär, engagera och motiviera våra medarbetare för att skapa en värld utan cigaretter, säger Anette Rosengren.
Philip Morris utveckling av nya nikotin och tobaksprodukter är helt baserade på vetenskap och transparans. Vem som helst kan granska och göra om studierna.
- Endast genom substantierade vetenskapliga studier kan vi erbjuda rökare produkter som är mindre skadliga, menar Anette Rosengren.

 

peter h 200


Peter Hammarstedt ny vd för Carlsberg Sverige

Den 1 maj tillträder Peter Hammarstedt som vd för Carlsberg Sverige. Peter började sin karriär i Carlsberg Group på Falcon och sedermera Carlsberg Sverige. Närmast kommer han från Carlsberg Groups export- och licensverksamhet där han arbetade som Managing Director.
- Efter drygt 10 år utomlands känns det fantastiskt att komma hem och bli vd för Carlsberg Sverige. Under mina år utomlands har jag följt bryggeriets utveckling. Det har varit uppmuntrande att se framstegen inom bland annat ett tydligt varumärkesbyggande, och framgångarna inom craft-, ekologisk- och alkoholfri öl. Jag hoppas kunna bidra med min erfarenhet inom bryggeriverksamheter från flera olika marknader och funktioner, och jag ser verkligen fram emot att träffa teamet och alla Carlsbergare, säger Peter Hammarstedt.
Mellan 2007 och 2011 var Peter vd för Carlsberg i Kanada och ansvarade även sedan för USA. 2011 flyttade han till Export & Licence med ansvar för Östeuropa, Asien och Oceanien, och 2012 tog han över hela ansvaret för verksamheten inom Carlsberg Group Export & Licence.
Peter Hammarstedt kommer att vara placerad i Stockholm och rapportera till Jacek Pastuszka, Executive Vice President Western Europe. Samtidigt som Peter börjar den 1 maj tar Carlsberg Sveriges nuvarande vd, Ted Akiskalos, rollen som vd för Carlsberg Malaysia.

Ledningsförändring i Cloetta
Niklas Truedsson har utsetts till Chief Pick & Mix Officer. Han kommer att rapportera till VD Henri de Sauvage-Nolting samt ingå i koncernledningen.
Niklas Truedsson efterträder Oskari Vidman, som tidigare meddelats, kommer att lämna Cloetta. Niklas kommer att tillträda tjänsten den 1 april 2019.
Niklas Truedsson har 20 års erfarenhet från marknadsföring, försäljning och ledning, inklusive mer än 15 års erfarenhet från olika positioner inom Unilever i Norden och Asien som bland annat landschef Unilever Sverige och försäljnings-och kunddirektör mat. Han har också varit VD för Risenta som är en del av Paulig group. Han är född 1972 och har en civilekonomexamen från Lunds Universitet.
- Jag är väldigt glad över att välkomna Niklas Truedsson till Cloettas koncernledning. Han har imponerat på mig från min tid på Unilever där han var en kommersiellt mycket duktig ledare med relevant erfarenhet från impulskategorin, säger Henri de Sauvage-Nolting, VD för Cloetta.