Skip to main content

Convenience eating, trenden för den hälsomedvetna tidsoptimisten

convenience eating
Krister Dahl kommer att intervjuas på Fastfood & Café/Restaurangexpo i september.

Convenience eating är en starkt lysande stjärna på mathimlen och för att inte missa trenden bör hänsyn tas till den ökande efterfrågan på lättillgänglig och vällagad snabbmat. I samband med att konsumenten blir mer medveten om vad hen stoppar i sig ställs högre krav på att även snabbmat ska vara nyttigt.

- Convenience eating är ett annat, lite finare ord för snabbmat men på ett mer vällagat sätt. I ett tidsoptimerat samhälle där allt fler lever i en tidspressad värld är alla genvägar till hälsosamma och lättillgängliga måltider positiva, säger Krister Dahl, en av Sveriges mest välmeriterade kockar.

I krocken mellan konsumenternas hälsomedvetna val och den ständiga tidsoptimeringen som ska göras har bekvämlighetstrenden växt sig allt starkare under året. Inte bara betalar konsumenter upp emot trehundra procent mer för att köpa färdig-hackade grönsaker i påse, utan efterfrågan på vällagade och nyligen förberedda middagslösningar ökar ständigt.
- Som kock och matlagare är det viktigt att se de fantastiska möjligheter som denna bekvämlighetstrend skapar. Det gäller att anpassa erbjudandet till den ökade efterfrågan av take away genom att exempelvis erbjuda lunchgästen en middagslösning att ta med sig hem, menar Krister Dahl.

Snacking blir starkare
Under året kommer vi få se hur branschen fortsätter utveckla erbjudandet till den hälsomedvetna tidsoptimisten. Det ska vara vällagat, lättillgängligt och gå att äta var som helst och när som helst. Segmentet för de allra minsta produkterna på mellan 0-50 gram ökar också, vilket innebär att vi kommer se fler enstaka produkter förpackade i små behållare. Den så kallade snackingtrenden växer sig starkare när konsumenten vill ha lättillgänglig och bekväm mat och det är bara en tidsfråga innan även förpackningen blir ätbar.

- I grund och botten är denna växande trend positiv då fler blir mer medvetna om vad de äter och väljer bort de fabricerade frysta matlådorna. Intresset för vällagad mat som görs från grunden blir större. Ett exempel är de salladsbufféer som finns i många matbutiker idag, det är ett resultat av att konsumenten vill äta nyttigt och veta vad maten innehåller. Det är ett gott tecken på att vi blir allt mer medvetna om vad vi stoppar i oss och det finns bara positiva effekter med det, menar Krister Dahl.

Gynna samvetet
För att skapa utrymme att växa bör branschens tillverkare såväl som kockar och matlagare fokusera på att skapa take away-koncept med vällagad snabbmat som konsumenterna kan äta med gott samvete. Eftersom det finns stor hälsomedvetenhet är det en god idé att vara transparent med innehållet för att försäkra konsumenten om produktens kvalitet.

Vill du lära dig mer om hur du kan anpassa ditt erbjudande till den växande trenden convenience eating kan du komma och träffa Krister Dahl i ”I Wagners soffa” på Åbymässan i Göteborg den 11 september. Där kommer de två kockarna diskutera trender, matlagning och mycket mer. Missa inte det. Här kan du se en liten preview.