Skip to main content

Första steget mot att fasa ut cigaretter

pms 15 richard 450
Richard Wernemar, Sverigechef på Philip Morris.

Philip Morris har en vision om en rökfri framtid. Målet är att sluta sälja cigaretter helt. För ett par veckor sedan introducerade bolaget en helt ny produktkategori i Sverige, heat-not-burn. I samband med det har man också öppnat en egen liten kiosk i centrala Stockholm.

Philip Morris har investerat över 60 miljarder kronor i forskning och utveckling av produkter som ska ersätta cigaretter med bättre alternativ. Ett av alternativen är produkter med heat-not-burn-teknologi som värmer tobaken istället för att förbränna den. Eftersom tobaken inte förbränns uppstår ingen rök och därmed heller ingen röklukt eller andrahandsrök. När tobaken värms bildas istället en ånga som utvecklats med ambitionen att efterlikna känslan och smaken av en cigarett. Bolagets mest avancerade heat not burn-produkt lanseras under varumärket IQOS.

- Det bästa man kan göra för sin hälsa är att aldrig börja röka. Har man börjat, bör man sluta. För de människor som annars hade fortsatt att röka är det bästa att byta till ett bättre, rökfritt alternativ. Sverige har en lång tradition av att konsumera rökfri tobak i form av snus. Med fler rökfria alternativ kan vi få fler rökare att välja bort cigaretterna, säger Richard Wernemar, Sverigechef på Philip Morris.

Globalt finns IQOS i ungefär 50 länder och växer på samtliga marknader där produkten finns. Hittills har cirka 7,3 miljoner människor helt bytt till IQOS och lämnat cigarettrökningen bakom sig.

- Sverige är unikt i och med att fler tobaksanvändare använder snus än röktobak. Jag ser det som ett ypperligt utgångsläge att göra Sverige till världens första rökfria land. Att vara med på den här resan är både en utmaning och otroligt spännande. Det är en helt ny produktkategori för oss som vi ska lansera i ett regelverk som har sin politiska klangbotten i röktobak. Men det klarar vi!

iqos paviljong 450


I samband med lanseringen har Philip Morris öppnad en butik i gatupaviljongen på Birger Jarlsgatan vid Stureplan i centrala Stockholm. Det är första gången som tobaksbolaget driver butik i egen regi i Sverige. Butiken säljer inga cigaretter alls, bara heat-not-burn-produkter.

Är detta en Stockholmslansering?

- Nej, nu går vi nationellt. Men vi började i Stockholm med tryck på våras butik, convenience och online-försäljning. IQOS ska vara tillgängligt till alla konsumenterna i Sverige. Men alt till sin tid, detta är en ny kategori tobak i Sverige som är ny för alla, säger Richard Wernemar


Vad krävs det i en process som detta?


- Det är mycket, våra folk måste tränas, vi ansätter nya typ expertis, butikerna måsta tränas och byggas om, myndigheten informeras och logistiken ska fungera. Själv har jag aldrig spenderad så mycket tid ute i butik som nu – men det är kul.

Ni är seriösa med eras transformation?

- Absolut, cigaretterna ska fasas ut, nu har konsumenten äntligen fått ett alternativ, nu kör vi!

Söker du mer information kring IQOS i Sverige, besöka www.iqos.se.