Skip to main content

Energisk dryck, fikagodis och lite annat

cocacola energu


Här har vi som vanligt samlat de senaste veckornas nyheter i vår bransch. Så nu kan du bland annat läsa om Coca-Colas satsning på energidryck, om ”fikagodis” från Candy People och om några företagsförsäljningar mm.


Coca-Cola Energy till Sverige
Nu lanseras Coca-Cola Energy i Sverige - en energidryck med en smak som påminner om Coca-Cola. Drycken innehåller koffein från naturliga källor, guarana-extrakt samt vitamin B och är fri från taurin. Produkten kommer i två varianter, en med socker och en sockerfri.
Det är första gången som Coca-Cola lanserar en energidryck under varumärket Coca-Cola. Coca-Cola Energy kommer att finnas i burkar om 250 ml.
Nyheten kommer att lanseras på olika marknader under 2019 med ett inledande fokus på Europa. I Sverige förlanseras Coca-Cola Energy på Circle K, Reitan, Hemmakväll och Gottebiten under försommaren för att under hösten lanseras brett.


Candy People lanserar Mormor Lisas Fika Bites

skarmavbild 2019 06 03 kl. 10.28.47

Inget verkar kunna stoppa Candy People. Ideligen lanseras nya produkter som dessutom med sin storlek passarextra inom convenience-branschen.
Ett nytt sortiment är Fika Bites och först ut i detta är chokladbollar med kokos; Mormos Lisas Fika Bites som tillverkas i Sverige.

 

Max lanserar växtbaserade burgaren Delifresh Plant Beef

max pressbild spicy avocado 2019 plant beef

Den 23 maj lanserade Max en egenutvecklad burgare som ser ut och smakar som kött men är gjord på växtbaserat protein: Delifresh Plant Beef.

Nyheten, som serveras på samtliga nordiska restauranger, är en unik svensk innovation som utvecklats under ledning av chefskock Jonas Mårtensson. Initiativet är ett stort steg framåt i Max arbete med att minska sin klimatpåverkan – utan att backa på smak och kvalité.

Från och med den 23 maj kan man kunna äta Delifresh Plant Beef burgaren på alla Grand Deluxe-alternativ genom att helt enkelt byta ut nötköttsburgaren. Även kampanjburgaren Spicy Avocado som gör comeback på menyn under sommaren kommer att finnas i fyra varianter; svenskt nötkött, svensk kyckling, halloumi eller med vårt nya växtbaserade kött Delifresh Plant beef.

Axfood i nytt avtal med Direkten samt avyttrar sin intresseandel
Axfood har tecknat ett nytt samarbetsavtal med Direkten som innebär att Dagab fortsätter som leverantör till Direktens butiker. Axfood har även avyttrat sin intresseandel i bolaget.
Axfood har varit delägare i Direktbutikerna Scandinavia AB och leverantör till butikskedjan. Axfood har avyttrat sin andel till Direktenhandlarnas ägarbolag, som nu innehar majoriteten av samtliga aktier i Direktenbutikerna Scandinavia AB. Axfood har samtidigt tecknat avtal om att vara fortsatt varuleverantör till Direktens butiker.
Det nya samarbetsavtalet trädde i kraft den 1 juni 2019. Avyttringen har ingen väsentlig finansiell påverkan på Axfood.


Butikskonsult förvärvar Back Up Formagram

Till följd av ett planerat generationsskifte förvärvar Butikskonsult Kumla AB, en av Sveriges ledande aktörer inom butiksinredning, restauranginrednings-företaget Back Up Formagram AB. Förvärvet sker genom holdingbolaget Ideocad AB, som äger 100% i Butikskonsult Kumla AB. Även Back Up Formagram AB är ett helägt dotterbolag till Ideocad AB från och med 15 maj 2019.
- Förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att utöka vårt kunderbjudande mot restaurangbranschen. Bolaget är mycket välskött och har haft en stabil tillväxt sedan starten 2006. Det största värdet i förvärvet ligger dock i kompetensen hos bolagets 7 anställda, som självklart kommer att bli kvar”, säger Fredric Jansson, vd och ägare av Butikskonsult.
Formagram är en helhetsleverantör som utvecklar inredningskoncept för restauranger och andra offentliga miljöer. De tillhandahåller ritningsunderlag för inredning, förstudier och projektering för bygg och har en gedigen erfarenhet av att driva större om- och nybyggnadsprojekt som inkluderar underentreprenader såsom rör, el samt ventilation.

Rasta förvärvar Brändåsen
Restaurang Brändåsen har sedan 1999 drivits av två eldsjälar som skapat en vägkrog med det lilla extra. Nu förvärvar Rasta Group Brändåsen, och kan i och med det lägga till ytterligare dimensioner till det redan mycket omtyckta konceptet .
- Det som Eva och Torbjörn gjort, förvandlat en leråker till omsättning över 100 miljoner, är beundransvärt och vi är väldigt glada att få ta vid en redan fantastisk anläggning. Brändåsen har ett av Sveriges bästa lägen och är även en av Sveriges största vägrestauranger, säger Mikael Tervaniemi, från ägarfamiljen Rasta.