Skip to main content

Sommarsnus, uppiggande drycker och lite annat smått och gott

 


Här har vi som vanligt samlat de senaste veckornas nyheter i vår bransch. Så nu kan du bland annat läsa om midsommarsnuset från Nordic Snus, om Vitamin Wells Summer Edition samt om både chark- och brödnyheter.

nordic snus

Nordic Snus firar midsommar med ny dosa
Med en specialutgåva av sitt snus LD vill Nordic Snus nu bidra till det perfekta midsommarfirandet för alla snusare.
– Vi pratade internt om det här med perfektion kring midsommar och insåg att det saknades något just för alla snusare. Tar man midsommar på riktigt allvar ser man till att allt, inklusive snusdosan, passar in på det dukade bordet med alla godsaker. Den ska helt enkelt naturligt kunna ta sin plats i festligheterna, säger Jonas Björnum, marknadsdirektör på Nordic Snus.
LD Midsommar kommer att finnas tillgänglig i Original portion och Original Vit portion i begränsad upplaga i handeln och online från den 17 juni.


vw

Vitamin Well ZERO Celebrate Summer Edition
Nu lanserar Vitamin Well årets sommarnyhet: Vitamin Well ZERO Celebrate med en ny limiterad sommardesign/look. Fortfarande helt utan socker med smak av mango och ananas. Den innehåller dessutom vitamin D, B12 och zink – 100% Vitamin Well, ZERO sugar.
Vitamin Well ZERO finns i fyra olika smaker och funktioner: Celebrate, Prepare, Reload och Hydrate. Samtliga drycker i Vitamin Well ZERO är kolsyrade, helt sockerfria och kommer i en burk om 355 ml.


se nocco winter2019 ltd green 2.0 web

NOCCO återlanserar Limited Winter Edition Blueberry
I samband med alpina VM i Åre tidigare i vintras lanserades NOCCO Limited Winter Edition Blueberry – en limiterad vinterutgåva med smak av blåbär. Burken fick en vinterkostym med snöbeklädda berg, som färgades blåa när burken blev tillräckligt kyld. Nu har snön smält bort och NOCCO återlanserar vinterprodukten en ny tappning - fortfarande med samma smak av blåbär, men denna gång blir burkens berg istället gröna.
NOCCO Winter Edition Blueberry kommer att finnas till försäljning i dagligvaruhandeln, servicehandeln och utvalda gym från och med vecka 24.

 

fazerdryck
Fazer Yosa lanserar två nya havredrycker
Fazer Yosa fortsätter lansera produkter baserade på havre och erbjuder nu två nya havrebaserade drycker i 150 ml-förpackning i smakerna kaffe och choklad.

Havredryckerna innehåller inte något tillsatt socker och har ett högt havreinnehåll på 14%, jämfört med befintliga konkurrenters - även kalcium, jod- och vitaminer (riboflavin, D12 och B12). Produkterna passar en vegankost och innehåller inte någon soja. Förpackningarna återvinns tillsammans med kartong i pappersåtervinning. Dryckerna serveras bäst väl kylda och passar utmärkt till sommarens fikastunder.

 

atria plma

Svensk snacksalami ska ut i världen

Livsmedelsföretaget Atria satsar nu på en ökad export. De främsta exportprodukterna är snacksalami och olika typer av tapaskoncept. Belgien och grannländerna Norge och Finland är de marknader som står för den största andelen i dagsläget. Atria ser en stor tillväxtpotential och har en målsättning att ta sig in på 2-3 nya marknader per år.

Snacksalamins relativt långa hållbarhet och det faktum att det inte är en kylvara gör den lämplig för export. Tapaskoncepten består av olika typer av såser och marinerade produkter så som oliver och tomater. Främsta exportländerna för Atria är Belgien, Norge och Finland. Samarbete har inletts med distributörer i Tjeckien och Slovakien och just nu pågår testförsäljning av ölkorv i Hongkong och Holland.

 

da carla superbrod chiafron

Nytt "superbröd"

Da Carla lanserar nu superbröd, ett ekologiskt, glutenfritt och näringsrikt bröd, helt utan mjöl, tillsatser och socker.

Da Carlas ekologiska superbröd görs helt utan mjöl, jäst, tillsatser och socker. Detbakas istället på endast sex enkla ingredienser: glutenfria havreflingor, näringstäta frön som solrosfrön och linfrön, rapsolja, äppelcidervinäger, himalayasalt och en smaksättare som oliver, tranbär eller quinoa.

Da Carlas superbröd finns i smakerna solrosfrön, tranbär, quinoa, oliver, kummin och chiafrön.

 

Direktenhandlarna tar över majoritetsägandet i Direkten
Den 5 juni tog handlarna via sitt ägarbolag Direktens Ekonomiska Förening över majoriteten av ägandet i Direkten (Direktbutikerna Scandinavia AB) med 327 medlemsbutiker.
De senaste dryga tio åren har Direkten ägts av branschorganisationen Convenience Stores Sweden, handlarnas ägarbolag och Axfood. Partsägandet har gynnat medlemmarna och bidragit till att Direkten skapat en stabil verksamhet med ett väl fungerande supportbolag med god ekonomi.
Engagemanget för kedjegemensamma frågor hos medlemmarna har de senaste åren vuxit och behovet av att öka handlarnas eget ägande och därmed mandat har aktualiserats.
Direktenhandlarnas ägarbolag har nu skrivit avtal med Axfood om att förvärva bolagets andel av ägandet. I samband med det blir handlarnas ägarbolag majoritetsägare med knappt 95 procent i Direktbutikerna Scandinavia AB samtidigt som parterna tecknat ett nytt treårigt leveransavtal med Dagab som huvudleverantör till Direktens medlemmar.