Skip to main content

2 x Årets Produkt till Philip Morris som tar ännu ett steg från cigg till tech

pmi circlek
David Duner, key account manager på Philip Morris, flankeras av Niklas Lindholm och Jörgen Isdahl, Circle K.

I september blev Iqos från Philips Morris utsedd till Årets Produkt på 7-Eleven. Nyligen fick man ta emot samma utmärkelse på Circle K. Ingen tvekan om att lanseringen i våras varit lyckosam.
Nu följer man upp den med en ny och förbättrad produkt samtidigt som övrig handel väntar på att få hoppa in i matchen.

Den nya kategorin med rökfria produkter kallas heat-not-burn, tobaken värms upp istället för att förbrännas som i cigaretter. Hos Philip Morris heter alltså produkten Iqos och den lanserades i våras på 7-Eleven, Pressbyrån och Circle K.

Lanseringen följs nu upp av en ny och förbättrad produkt, Iqos 3 Duo, där batteritiden är längre vilket möjliggör två användningar i rad utan att ”holdern” behöver laddas, totalt 20 användningar innan holderns ”pocket charger” behöver laddas.

- Detta är ett led i Philip Morris strategi att ta Sverige närmare ett rökfritt samhälle, säger Sverigechefen Richard Wernemar som menar att det egentligen är ganska enkelt.

– Om man inte röker ska man inte börja. Röker man så bör man sluta. Men för alla de svenskar som av någon anledning fortsätter röka erbjuder vi detta rökfria alternativ till cigaretterna. Som tobaksföretag med cigaretter som huvudverksamhet har vi antagit en vision om en rökfri framtid, vilket nog är ganska så unikt.

Fasas ut
Mer än 700 Marlboro-skyltar har tagits ned i svenska butiker och försäljningen av företagets cigaretter fasas ut.

- Efterfrågan på alternativ till cigaretter bland rökare är så stor att vi nu tack vare bättre kännedom om våra konsumenter kan leverera ett uppgraderat alternativ.

Philip Morris har fram till nu spenderat 60 miljarder SEK på forskning, utveckling och kommersialisering av rökfria produkter. Detta har resulterat i mer än 4600 patent.

- Med detta har vi nu gått från att huvudsakligen vara en cigarettproducent till att bli mer av ett techbolag. Att få vara med och att leverera nya rökfria produkter till svenska konsumenter är både spännande och utmanade, säger Richard Wernemar.

richard w pmi
Richard Wernemar, vd PHilip Morris Sverige.

Hur mycket vanliga cigaretter säljer ni idag, världen över och i Sverige? Och hur har denna volym utvecklats de senaste tio åren?
- 27,3% av den globala marknaden är PMI-produkter. USA och Kina undantagna. Men cigaretter är inte det intressanta nu, eftersom 17 procent av våra nettointäkter redan kommer från rökfria produkter.

Hur går Iqos i andra länder?
- Mycket bra, produkten säljs på 51 marknader. I Japan har den 17 procents marknadsandel. I EU totalt 2,5 procent men tittar man på enskilda länder är andelen 15 procent i Litauen, 8 procent i Grekland, 7 procent i Slovakien, 6 procent i Portugal och 4 procent i Ryssland.

Ni har inledningsvis sålt Iqos hos Reitan och Circle K i Sverige. Att det har gått bra bevisas ju av de båda utmärkelserna – grattis till dem! När kommer övrig handel börja sälja?
- Ja, vi lanserade i maj och Reitan och Circle K har varit med hela vägen. Men vi kan inte kommunicera exakt när vi går vidare. Det kommer steg för steg.

Ni har ju öppnat två egna butiker och en shop-in-shop vilket känns som ett ovanligt grepp. Vad är anledningen?
- Vi har lanserat nya produkter i en helt ny produktkategori, och då är det naturligt att fokusera på dem. Concept stores är vanliga i de flesta branscher, till exempel kläder, livsmedel, teknologi och faktiskt också tobak. Swedish Match har haft snusbutiker sedan länge. Idag är Philip Morris ett annorlunda bolag. Cigaretterna ska fasas ut och in kommer nya rökfria produkter. Vi säljer inga cigaretter alls i Iqos-butikerna.

Hur viktig är försäljningen via nätet? För sådan finns väl också, eller hur?
- Ja, på www.iqos.com, och utvecklingen där har varit väldigt positiv.

Hur ser ni på era konkurrenters utveckling på heat-not-burn-marknaden?
- Vi kommenterar inte våra konkurrenter.

Något övrigt du vill säga?
- Nu kör vi! Philip Morris ska hjälpa Sverige att bli världens första rökfria land.