Skip to main content

Det svenska lösgodiset - ett kulturfel?

jacob yousef beskuren

Candy Peoples vd, Yacob Youseff, skriver i en debattartikel om kulturfelet kring prissättningen mot konsument  av det svenska lösviktsgodiset. Har han rätt? Vad tycker du? Läs hans inlägg och några kommentarer från branschaktörer.


Lösgodiset är ett svenskt fenomen. Det kommer från tiden då vi sprang ner till den lokala lilla butiken på hörnet, stod och pekade på vilket godis vi ville ha och betalade med våra 10-öringar. På den tiden fanns det bara ett fåtal godisbutiker i Sverige och godiset låg på ett pris runt 6,99 kr/hg. I början på 90-talet sänktes momsen i Sverige och även sockerskatten försvann. Detta medförde att godisbutikerna blev fler och fler, Karamellkungen började synas ute i butiker och försäljningen av godis ökade kraftigt. Det är inte konstigt att godisbranschen blomstrade då Sverige har fantastiskt fint godis med hög kvalitet, men …

På 90-talet när branschen var i sin blom blev godiset en lockvara för dag- och servicevaruhandeln, vilket i sin tur har lett till att vi idag har samma prisbild på lösgodis som på 80-talet. Sverige har som jag skrev tidigare, fantastiskt fint godis och 30 procent av hela dagligvaruhandeln står godiset för. Det vi ser nu är att volymerna har blivit så pass stora att fabrikerna blir pressade och därför har problem med lönsamheten inom lösgodissegmentet. Med det sagt så är det väldigt få aktörer/butiker idag som visar hela bredden av allt lösgodissortiment. I de flesta finns det begränsade platser för just lösgodis vilket gör att leverantörer stångar sig blodiga om att få platserna i butiken. Det är då priset på det levererade lösgodiset som blir en nyckelspelare istället för kvalitén. Detta är absolut inte kedjornas eller handlarnas fel, utan vi pratar om ett kulturfel.

I Europa ligger priset på lösgodis runt 14,90 kr/hg medan vi i Sverige har en vriden prisbild. Konsumenten är van vid prisbilden på 6,90 kr/hg – 8,90 kr/hg och har ofta detta som referens för andra saker i butiken. Om priset skulle vara högre än generellt lösgodispris så upplevs detta som dyrt och tanken att hela butiken är dyrare än genomsnittet skapas. Prisbilden är så pass vriden på godis att vi sänker priserna vid högtider som påsk, halloween och jul där godiset har en central roll. Inte i något annat segment görs detta, till jul blir granarna dyrare för att det är hög efterfrågan, vid midsommar är nypotatis och de första jordgubbarna värt guld och kalkonen vid Thanksgiving ligger på sin pristopp. Varför gör vi tvärt om i godissegmentet och sänker priset till den nivån att nästan all lönsamhet försvinner? Supply and Demand, är det för att vi har ett överflöd av godis? Vad tror ni?

Vi pratar inte högre sockerskatter, utan att vi borde höja priserna mellan handlaren och konsumenten så att vi låter fabrikerna få större vinst i sin tillverkning. Låt fabrikerna ta betalt som om det vore 2019 och inte som 1985. Det har trots allt hänt mycket med priset på vår valuta, råvaror, löner och energikostnader - men lösgodiset står kvar på samma pris. Fortsätter detta priskrig så är jag rädd att det svenska lösgodiset inte har någon framtid. Vi kommer vi inte kunna behålla fabrikerna och arbetskraften i Sverige och flera stora aktörer kommer behöva flytta utomlands. Detta vore enligt mig oerhört tråkigt då lösgodiset är ett svenskt arv, en klenod. Vill vi inte behålla det här och ha kvar att Sverige är känt för sin höga kvalitet på godis?

Jag upplever att ingen vågar ta tag i detta och att det är därför det står still just nu. Någon måste ta taktpinnen och vi tillsammans måste ta ett ansvar för att säkra upp detta svenska fenomen, och det måste vi göra innan det är för sent. Nu har jag fattat pennan och delat med mig utav mina tankar som förhoppningsvis kan öppna upp för en diskussion om ämnet.

Vad tänker du?
Tack!

JACOB YOUSEFF
vd Candy People


Håller ni med?

Vi bad några branschaktörer att kommentera Jacob Youseffs inlägg om priset på lösgodis. Några avstod men PA Melander, vd på Privab samtycker fullt ut med Candy People och Jacobs analys.

- Att vi till och med sänker konsumentpriset inför storhelger är otroligt. Där om någonstans borde vi kunna i alla fall hålla samma pris som övriga veckor. De enda som tjänar pengar på lösvikten idag är handlaren och konsumenten.

Kan ni på Privab agera i frågan? Vad skulle krävas för att det ska bli en förändring?

Svår fråga, dock måste vi och alla andra grossister börja höja priserna till våra kunder, den punkten är viktig, avslutar PA Melander.

Hemmakväll svarar att de är stolta över att ha gått från att vara Sveriges största videobutikskedja till att bli Sveriges största godisbutikskedja.

- Några nyckelfaktorer för att lyckas är bland annat att med lösgodis i centrum satsa på kundupplevelse och hög kvalitet. Vår målsättning är att erbjuda Sveriges bästa lösgodis, och våra kunder visar om och om igen att de tycker det är rätt fokus. Vi för en ständig dialog med våra leverantörer och samarbetspartners för att tillsammans utveckla kategorin och är övertygade om att fortsatt satsning på kvalitet och utökat fokus på innovation är framgångsfaktorer för ett välmående lösgodissegment, säger Ulrika Wallberg, vd Hemmakväll.

Prisbilden sätts i konkurrens mellan kedjor och mellan leverantörer och är inget för en branschorganisation att blanda sig i, menar Bengt Hedlund, vd i Convenience Stores Sweden. Han tycker dock det är bra att någon vill driva dessa teser.

- Men det är sällan okej att argumentera mot ett marknadspris. Vad är förresten rätt pris?

Kanske har du som läser detta en synpunkt. Hör av dig till oss i så fall: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.