Skip to main content

Fullträff på Direkten!

 direktens monter


Bästa Direkten-träffen någonsin? Ja, det var i alla fall omdömen som uttalades från flera håll efter evenemanget i Eriksbergsvarvet i Göteborg den 10-11 november. Inspirerande föreläsningar, mässa, fest och prisutdelningar var verksamma ingredienser när medlemmar och leverantörer i den livaktiga kedjan träffades.

Vi ställde vd Svante Törnqvist till svars dagen efter.

Detta var ju din första Direktenträff som vd. Är du nöjd med genomförandet?
- Vi har redan fått in väldigt fin respons och återkoppling från både våra butiker och leverantörer. Man säger att det är den bästa Direktenträffen någonsin och det ska vi försöka ta till oss av. Vi har verkligen försökt lyssna på den input vi fått tidigare år för att lyfta detta event. Samtidigt så finns alltid mer att göra och vi ser fram emot att sammanställa årets omdömen så att vi kan vässa oss ytterligare.

svante robert

Svante Törnqvist med kollegan Robert Neiås.

Träffas alla i kedjan en gång per år eller har ni fler sammankomster?
De två tillfällen som vi ses lite mer organiserat och i stor numerär, är på Direktenträffen på hösten och Axfoods Servicehandelsdagar på våren. Sedan har vi en del nätverksträffar och det vill jag se mer av.

Vad betyder en träff av det här slaget?
Framför allt bygger den sammanhållning. Vi får en bra plattform att föra fram fördelarna att vara
anslutna till Direkten och vi får chansen att inspirera våra medlemmar till att ta nya steg i utvecklingen av sin verksamhet. Jag tycker även att nätverkande är jätteviktigt. Vi behöver öka på detta mellan våra butiker och det var ett av våra fokus detta år.

Hur många deltog?
Totalt så närvarade cirka 340 personer från 120 butiker och 50 leverantörer, det är ett nytt rekord. Vi är naturligtvis väldigt glada för detta - men inte riktig nöjda än.


hyggejorgen

Anders Hugosson, Direkten, med Årets Direktenhandlare Jörgen Ingemarsson.

Vad innehöll träffen - hur såg programmet ut?
Förutom den sedvanliga mässan som i år var extra bra, så hade vi en mycket uppskattad extern föreläsare i form av Kenth Hultqvist, tidigare förbundskapten för bandylandslaget. Kenth hade två pass och på det senare gjorde han en mycket uppskattad intervju med förra årets vinnare av Årets Butik; Jörgen Ingemarsson på Direkten i Nora. Vi hade dels gjort en film från butiken
och följde även upp deras framgångsfaktorer på scenen med en live-intervju. Jag tycker att det är viktigt att förmedla att det går att bedriva lönsamma servicehandelsbutiker och detta pass var väldigt uppskattat.
Vi hade även ett pass där vi presenterade en del nya godsaker som händer inom kedjan. Sen hade vi naturligtvis en trevlig galamiddag med underhållning och prisutdelning till våra uppskattade leverantörer. Även detta var nytt för i år och vi utsåg årets produkt, årets förnyare samt årets leverantör.


tidsampitea

Maria Stensveden Tidsam med Carina Kuoppa och Åke Bjärling från Direkten Pite Spelbutik.

Hur ser de konkreta framtidsplanerna ut för Direkten?
Vi ska på olika sätt lyfta försäljningen inom dricka/äta nu och där ingår då även kafédelen, det är prio ett. Vidare kommer vi att utveckla avdelningen med ”nikotinprodukter” för att göra den mer yteffektiv, snygg och lönsam. Här ingår att fortsätta hålla greppet inom de nya segment som uppstått och där vi faktiskt kan fortsätta att vara bäst på marknaden. Jag ser att avregleringen på spelmarknaden ger oss lite nya möjligheter och under nästa år kommer detta ta ny fart och vi ligger långt framme med bra samarbetspartners.
Vi arbetar även intensivt för att skapa tydligare paket för våra leverantörer så att de får ännu större effekt på sina investeringar i aktiviteter i våra butiker. En väg att gå är då att digitalisera butikerna ytterligare. Som en lite mindre kedjeaktör så behöver vi vara lyhörda och jag vet att vi är en mycket prisvärd kanal för leverantörerna att lyfta fram sina nyheter i – vi älskar nyheter.
Vi kommer under nästa år ha en betydligt högre närvaro i våra butiker, befintlig personal kommer lägga mer av sin arbetstid i butik och vi har även rekryterat en person som kommer vara dedikerad att arbeta med utbildnings- och utvecklingsfrågor.
Målet med detta är att höja kunskapen hos våra handlare ytterligare samt att vi lyfter fram vissa kategorier så att de blir effektivare och lönsammare.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD


VINNAR-EXTRA

atg vinnare

Till vänster Stefan Persson Direkten med Anki Olsson och Joachim Andersson, ATG.

Årets Förnyare, nominerade:
ATG (vinnare)
Naia
Barebells
Freezing Good

Motivering Årets Förnyare 2019
Företaget stod verkligen i startgroparna vid årets början när den nya spellagsstiftningen trädde i kraft.
Man var på tårna och introducerade en sportspelsplattform som har tagits emot med öppna armar av Direktens kunder.
Nu kan även travhästen galoppera in i fotbollsmålet!

bat vinnare

Robert Neiås Direkten och Casper Buus Hansen, BAT.

Årets Produkt, nominerade:
LYFT (vinnare)
Capri-Sun
Clean Drink
Marabou Darkmilk

Motivering Årets Produkt 2019
Med nytänkande lanseringar, bra butiksaktiviteter samt en lyckad transformering av ett snusvarumärke till ett marknadsledande All White varumärke har denna produkt, tillsammans med Direktens butiker utvecklat kategorin.
Produkten har bidraget till att Direkten är bäst i Servicehandeln
inom segmentet. Detta ger ett LYFT för Direktens butiker.


red bull vinnare 

I mitten Cecilia Engdahl Direkten med Teresa Puga och Anna-Maria Pajusalo, Red Bull.

Årets leverantör, nominerade:
Red Bull (vinnare)
BAT
Cloetta
ATG

Motivering Årets Leverantör 2019
En engagerad leverantör som på bästa sätt hjälper oss att driva försäljning inom Direktens alla butiker.
Detta genom att under 2019 ha ett väl genomarbetat kampanjprogram med bra erbjudande, ett starkt varumärke och utmanande tävlingar.
Detta ger Direktens butiker vingar!