Skip to main content

Ny unik satellitbutik för Pressbyrån

pressbyran gallerian update

 

Reitan Convenience Sweden startade ett samarbete med Reactor i juni för att utveckla framtidens nya convenience-format för Pressbyrån och 7-Eleven. Förra veckan öppnade en ny unik Pressbyrån, mitt i Gallerian i centrala Stockholm.

Detta är första resultatet av samarbetet, och en försmak av vad som kommer att lanseras under 2020.

- Samarbetet med Reactor fungerar väldigt bra, och vi har kunnat hålla en hög hastighet och fokus i utvecklingsarbetet fram till att konceptet lanseras på marknaden berättar Kristian Dahlman, konceptansvarig på Reitan. Reactor har en bred erfarenhet och förståelse för vad som fungerar ute i butik vilket är viktigt för oss när vi utvecklar framtidens convenience-format.

- Det är extra kul är att det här bara är början, berättar Björn Drawfarc, vd på Reactor Sverige, för under 2020 kommer Reitan att göra vardagen ännu enklare för sina kunder genom lansering av nya format för både 7-Eleven och Pressbyrån. Som en kommersiellt driven byrån är detta lite av vår specialitet, och det är extra stimulerande med en uppdragsgivare som har samma inställning.

Butiken om 20 kvadratmeter i Gallerians huvudgång är det första convenience-formatet för Reitan i ett öppet walk around-format. Ytan är kompakt och lösningen introducerar ett nytt förhållningssätt där kunderna hanterar köpet helt själv och där personalen supporterar vid behov.

pb gallerian


Läget i Gallerian påminner mycket om förutsättningarna när Pressbyrån startade för 100 år sedan, med tanken att vara på platser där människor rör sig. Det var viktigt att de inneboende egenskaperna i formatet skulle svara upp mot ambitionen att vara det snabbaste convenience-formatet i Skandinavien.

- Formerna har vi hämtat från Pressbyråns historia, där järnvägstrafikens utbredning varit ryggraden i deras expansion. Vi såg referenser i de tidiga järnvägstågens rundade vagnar (karosseripanel) ihop med referenser till Rimovaväskans profilerade aluminium, som flörtar med efterkrigstidens relation till flygromantik och ingenjörsideal berättar Johan Kristiansen, Arkitekt på Reactor. Ihop med inslag av Pressbyråns energifyllda gula färg, kommer kunderna känna igen sig direkt, trots att allt är nytt.