Skip to main content

Butik eller restaurang? Framtiden handlar om att addera.

fredrik vid utveckling

 

Han är entreprenören som förvaltat och byggt upp ett företag som fortsätter växa tack vare en ledare som verkar ha en förmåga att se in i framtiden.
- Vi har alltid befunnit oss på rätt ställe vid rätt tillfälle, säger Fredric Jansson, ägare och vd till Butikskonsult. 

 
För drygt fem år sedan satsade företaget rejält på helt nya lokaler i Kumla. Då var man 42 anställda och omsatte knappt 100 miljoner kronor. Nu är man 75 och omsätter dubbelt så mycket.

 - Men det har inte direkt med vår nya byggnad att göra. Visserligen var den en förutsättning för att kunna växa. Men ändamålsenliga lokaler blir inspiration till de anställda vilka ju är de som skapar utvecklingen, säger Fredric Jansson och berättar om hur det hela började.

 - Affärsidén är densamma då som nu. Nämligen att hjälpa handlare att växa.

 ext

 För fem år sedan flyttade Butikskonsult in i nya lokaler som sedan dess har byggts ut. Nu har man också placerat sitt nyförvärv Formagram i en fastighet på andra sidan gatan som Fredric med sällskap här vänder ryggen mot.


Det var hans pappa Jan Jansson som 1983 startade Butikskonsult. I början med starkt fokus på att bygga om luckkiosker till butiker. Under mitten av 80-talet hade man för övrigt ett samarbete med Riksförbundet Kiosk & Gatukök, dåtidens Conveniences Stores Sweden.

 - Jag började i företaget direkt efter gymnasiet och har provat i princip alla delar av arbetet. Men jag märkte ganska snart att jag gillade försäljning och produktutveckling och gick en ettårig marknadsekonomutbildning.

Fredric förstod också tidigt vikten av mentorer och nätverk. För fem år sedan lyckades han komma med i Prins Daniels Fellowship, något som gett både honom och företaget idéer och råg i ryggen. Men annars är det just det där med att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

 fredrik i forbutik

 

Som med luckkioskerna. Som när onlinespelet kom och alla ombud skulle byggas om. Som när Coop och ICA skulle satsa på förbutiker. Som när Postnord fick nya förutsättningar. Som när man insåg att det fanns en marknad även utanför Sverige. Som när Nettobutikerna nu ska göras till Coop ...

Men självklart handlar det också om framsynthet, personalplanering och ekonomiska muskler. Fredric Jansson återkommer flera gånger till hur viktiga medarbetarna är. Det gäller inte minst Mats Jonsson, convenience-profil och numera vice vd i Butikskonsult.

 

skyltar 


Convenience och dagligvaruhandel har alltid varit kärnan. Och även om man jobbar med många kedjor så har de fria handlarna varit många till antalet. De sistnämnda hamnar dock lätt på efterkälken om det inte är på hugget och det handlar mycket om att ha rätt läge.

 - Det vi ser växa fram just nu är utan tvekan restauranghandeln. Ska man driva butik så måste man ha ett bra erbjudande av färdigmat. Eventuellt också en miljö med restaurang eller café. Det handlar om att addera och skapa synergieffekter, till exempel genom minskat matsvinn, säger Fredric som menar att vi ser ett paradigmskifte av rang just nu.

 - Dels genom att butikerna säljer färdigmat. Men också med tanke på den ökande e-handeln. Det som blir kvar i de fysiska butikerna är det superfärska. Måltidslösningar och kompletteringshandel är ledorden.

 

fredrik pa lager 


Som ett led i satsningen på café och restaurang förvärvade Butikskonsult nyligen Örebroföretaget Formagram och hyrde lokaler mitt över gatan för den verksamheten och dess sju anställda.

- Det gäller att ha lagom realistiska mål och att få med alla anställda på tåget. Till 2025 ska vi växa med ytterligare 100 miljoner genom vår exportsatsning, främst i Tyskland där vi numera har ett dotterbolag, avslutar Fredric Jansson.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD