Skip to main content

En rättvis bit av kakan

tonys

Svenskarna köper mer sötsaker än någonsin. Under 2018 lade medelsvensken
44 kr på godis och choklad i veckan. Det är en ökning med två kronor jämfört
med 2017 visar statistik från SCB, förmedlad av det holländska chokladföretaget Tony’s Chocolonely.

 
Men hur står det egentligen till bakom produktionen av svenskarnas favoritgodis? Det vill Tony’s Chocolonely sprida kunskap om och menar att en av de viktigaste faktorerna som avgör vilken chokladkaka som svenskarna köper är ett billigt pris. Dessvärre, menar Tony’s, innebär billiga produkter nästan alltid att det är någon annan som får betala priset. I Västafrika, där 60 procent av all världens kakao kommer ifrån, är det kakaobönderna och deras familjer som får betala priset.

När svenskarna ska inhandla choklad i syfte att ge bort är det kvalitet, priset och smak som är de viktigaste faktorerna. Endast fem procent värdesätter att chokladen är producerad på ett etiskt hållbart sätt. Idag lever kakaobönderna långt under gränsen för fattigdom, fakta som nästan varannan svensk inte känner till. Fattigdomen är ett resultat
av att priset på kakaobönor pressas ner och detta vill Tony’s Chocolonely vill förändra.

– Vi tror att människor hade varit villiga att betala ett högre pris om de visste hur kakaoproduktionen gick till. Speciellt om det i sin tur leder till att kakaobonden får en rättvis lön. Det är därför vi vill öka medvetenheten kring problematiken i chokladindustrin, säger Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer på Tony’s Chocolonely.

Tony’s Chocolonelys chokladkakor är ojämnt uppdelade eftersom chokladindustrin inte
heller är jämställd. De ser det som ett trevligt sätt att påminna chokladälskare världen över att vinsterna i chokladindustrin är ojämnt fördelade.

De viktigaste faktorerna när svenskar köper choklad:
Smaken 75 %
Priset 45 %
Kvaliteten på ingredienserna 31 %
Varumärket 28 %
Certifiering (Fairtrade, Rainforest Alliance m.fl.) 21 %

 

Om undersökningen: 
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Tony’s
Chocolonely. Under perioden 5–8 september 2019 har sammanlagt 1004 intervjuer via
internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige. Resultatet är statistiskt säkerhetsställt.