Skip to main content

Obemannad glassbutik gör entré

frozen wall med agare
- Jag kom på idén under resor i Asien där automatmaskiner är vanliga, berättar Jörgen Håkansson som tillsammans med sin fru Eva dragit igång Sveriges första obemannade mjukglassbutik.

Sveriges första obemannade mjukglassbutiker har gjort entré i Malmö.
Kunden gör allting själv och en kamera följer hanteringen.
Ambitionen är att bygga en landstäckande kedja.
 

Frozen Wall är nykomling på den svenska glassmarknaden. 

- Jag har fått iden under mina resor i Asien. I framförallt Kina och Japan förekommer mycket automatförsäljning av livsmedel och dessa enheter är väldigt populära, berättar Jörgen Håkansson som tillsammans med sin fru Eva driver konceptet.

Maskinen är liten och smidig och därmed enkel att placera.

- Det ger oss en stor fördel eftersom vi kan sätta ut en eller flera maskiner där det normalt är mycket kundtrafik.
De tre första enheterna står i tre olika köpcentrum i Malmö.

- Vi vill smyga igång för att vid behov kunna korrigera teknik och annat i konceptet.

 
instruktioner

 Snabb service och avsaknad av köer ska locka kunder till den automatiska mjukglassbutiken. – Många yngre vill att det ska gå undan och vi tror att det är ett beteende som kommer att sprida sig i samhället, säger Jörgen Håkansson.


Lågpris

Rent praktiskt fungerar hanteringen genom att kunden väljer en bägare eller strut som placeras i maskinen, väljer sort, vanilj eller jordgubb. Betalning görs via en liten terminal på automaten, antingen med kort, swisch, via app eller qr-kod.

- Idag är maskinen inställd på en volym mängd glass och det tar cirka 30 sekunder att beställa en glass tills du har den i handen, berättar Eva Håkansson.

En kamera på maskinen övervakar så att hanteringen utförs på rätt sätt.

- Vi räknar med lite svinn på strutarna men i sammanhanget blir det inget som belastar så mycket. Vi har ännu inte bestämt om vi ska sätta igång de egna kamerorna eller nöja oss med de övervakningskameror som finns i shoppingcentret.

Två avgörande fördelar i satsningen är enligt Jörgen Håkansson, frånvaron av personalkostnader och låg hyreskostnad eftersom maskinen tar väldigt liten plats och exempelvis kan placeras i ett före detta bankomatutrymme.

- Vi blir en lågprisaktör eftersom vår glass kostar 19 kronor att jämföra med normalpris på cirka 35 kronor.

 

Expansion

Paret Håkansson lutar sig mot det faktum att svenskarna är bland världens ledande glasskonsumenter.
- Mjukglass är en bra och enkel produkt som många oavsett ålder uppskattar, dessutom kan den säljas året runt.
Maskinerna behöver tillsyn och påfyllnad en gång om dagen.
- De är självrengörande men vi måste fylla på ingredienser till mjukglassen.

Frozen Wall lägger inget större krut på marknadsföring.
- Vi förlitar oss på mun-till-mun-metoden och kommer även att finnas på sociala medier.

Planen är att starta en ny enhet varannan månad.
- Vi börjar i Skåne och drar sedan norrut. Till en början kommer vi att vara ägare för verksamheten men vi är inte främmande för att på sikt bygga ett franchisekoncept.

Shoppingcentra, flygplatser och stormarknader ligger i fokus för en kommande utrullning.

 

Text: JOHAN ERICHS
Bilder: Privat

 

 

 

 

 

 

Bilder: Privat