Skip to main content

Waynes lanserar nytt koncept – och får nytt utseende

waynes

 Wayne's på Götgatan var ett av de första kaféerna som kedjan öppnade. Nu blev det också först ut med det nya konceptet.


Waynes har expanderat kraftigt de senaste åren. Nu lanserar man ett nytt koncept som innebär ett helt nytt utseende och flera smarta lösningar med en bageridel och en ny avdelning för färdigförpackade produkter – anpassade efter gästernas olika behov. 

Ett av de första kaféerna att lanseras i det nya konceptet är Waynes på Götgatan som öppnade den 28 februari. Under 2019 öppnade man totalt 38 nya kaféer, fler än någonsin i företagets 25-åriga historia.


Waynes var först med att introducera latten i Sverige och KRAV-märktes som första, och hittills enda, svenska kafékedja 2016. Nu tar företaget klivet in i 2020-talet med ett nytt utseende, som förtydligar företagets ursprung och som omfattar både interiören och den grafiska identiteten. De mörka, lite dovare färgerna ersätts av ljusa, skandinaviska toner och naturliga material som trä och läder.


– Det känns jätteroligt att få inleda 2020 med att lansera vårt nya koncept som kommer att rullas ut på alla nya Waynes som öppnar framåt. Att fika hos oss är att ta ställning och välja en fika som är godare, nyttigare och bättre för planeten och det vill vi ska vara tydligt. Nu har vi en egen identitet som är lätt att känna igen och som tydligt särskiljer oss från andra aktörer i branschen, både i Sverige och internationellt, säger Mats Hörnell, vd på Waynes.



Det nya konceptet innehåller flera smidiga lösningar som både förenklar för de som vill fika eller äta på plats eller köpa med sig maten. Kaféerna får dessutom en tydligare uppdelning mellan de bekväma sittplatserna och ytan i anslutning till entrén, där gästerna snabbt och enkelt kan köpa med sig mat för dygnets alla timmar från det utökade sortimentet av färdigförpackade produkter. Eller kanske en nygräddad kanelbulle från bageridelen intill.

– Efterfrågan på snabba och enkla lösningar som avhämtning och färdigförpackade produkter ökar hela tiden. Samtidigt vill många ta en välbehövlig paus och njuta av en god kopp kaffe eller äta lunch i lugn och ro. Nu kan våra gäster enkelt beställa mat och fika längs hela den utökade disken utan att behöva köa samtidigt som de som önskar köpa med sig produkter på språng kan göra det på ett snabbt och smidigt sätt, säger Mats Hörnell.

I samband med att det nya konceptet rullas ut lanserar kedjan samtidigt en app som erbjuder en ny digital betalningslösning. Med den kan gästerna på ett enkelt sätt beställa, betala och välja när och på vilket kafé maten eller fikat ska avhämtas.