Skip to main content

Krisen slår hårt mot dansk servicehandel

 

jesper stergaard adm. dir. reitan convenience denmark 

 -Vi drabbas hårt av samhällets nedstängning. Butiker har stängts och vissa har tappat nästan hela omsättningen. Det är tufft men genom åtgärder kommer vi att klara oss genom krisen, säger Jesper Østergaard, vd för 7-Eleven Danmark. (Foto: 7-ELEVEN)


Danska convenience-branschen drabbas hårt av coronakrisen. Hårda restriktioner gör att många stannar hemma istället för att besöka butiker och restauranger. Konkurshotet hänger tungt och många aktörer riskerar att trots uppskattat stödpaket, tvingas ge upp sin verksamhet.


I jämförelse med Sverige ligger det danska samhället åtskilliga steg före när det gäller inskränkningar i vardagen i syfte att minska spridningen av coronasmitta. Befolkningen uppmanas att inte göra kollektivresor i onödan, folksamlingar på fler än tio individer är förbjudna och alla uppmanas att hålla avstånd till andra personer. Stormarknader och köpcenter har bommats igen. Offentliga arbetsplatser som inte är viktiga för krishantering har stängts och privata företag har rekommenderats att få sina medarbetare att arbeta hemifrån. Detta har lett till markanta inskränkningar i individens vardag och butiks- och restaurangbesöken blir betydligt färre jämfört med före coronan. Restriktionerna har nyligen förlängt att gälla till efter påskhelgen.


- Våra gator är helt folktomma och det är en förfärlig situation för många butiker med färre kunder, mindre omsättning men ändå alla fasta avgifter som måste betalas, säger Torben Pedersen, ordförande i Nærbutikkernes Landsforening som har cirka 400 medlemmar som representerar drygt 1600 kiosker, närbutiker och specialbutiker i Danmark.  

 17352050 651293405062936 3672276361806554826 n

 

Närbutiker tillhör den kategori som tillåtits att hålla öppet när en rad verksamheter inom andra servicebrancher efter beslut i folketinget(riksdagen) tvingats att stänga. Men få danskar är på andra platser än i bostaden eller på arbetet.


- Jag skulle tippa på att 60 procent av omsättningen försvunnit på ett par dagar. Många kommer att få svårt att överleva och tvingas att ”vrida om nyckeln”.


De danska rikstäckande mediekanalerna går regelbundet ut med information om hur medborgarna ska skydda sig för att inte bli smittade av det aktuella coronaviruset Covid-19.

Flera dagligvarukedjor har satt markeringar golvet som riktlinjer för att förhindra att kunder kommer för nära varandra. Ett par kedjor har även låtit installera plexiglas-skydd vid kassalinjen för att skydda personalen från dropp-smitta.


- Vi kan se till att kunderna håller avstånd och betalar med kort eller digitalt.

 

Danska regeringen har presenterat ett efterlängtat stödpaket riktat mot enskilda näringsidkare och mindre verksamheter. Konkret innebär förslaget att de verksamheter med färre än tio anställda som förlorar 30 procent av sin omsättning till följd av Corona-epidemin, erbjuds stöd med upp till 75 procent av den förlust de gör, dock maximalt 23000 dkr per månad.  Stödet gäller från 9 mars - 9 juni.


Ett annat förslag gäller verksamheter som drabbas extra hårt av coronakrisen häribland hotell, restauranger, gym, frisörer mfl. Dessa har i en ny snabblag förbjudits att driva sin verksamhet.

Förslaget innebär att de verksamheter som inte kan driva sin verksamhet, under tre månader kan få hjälp med betalning av hyra, elkostnader och andra fasta avgifter.


- Det är ett bra initiativ men frågan är hur långt det räcker. Regeringen har handlat snabbt och vi får även signaler att bankerna förstår vår problematik. Det värdesätter vi men sannolikt behövs mer stöd för att vi som bransch ska kunna komma ut ur krisen på ett acceptabelt sätt, avslutar Torben Pedersen.

 

jesper stergaard kavdrat


7-Eleven med 172 butiker i Danmark är en av flera aktörer som lider av inskränkningar
i det danska samhället till följd av att förhindra smittspridning.


- Vi upplever ett tapp på 40 procent av vår omsättning och ännu mer av intäkterna beroende på vilken produktmix den enskilda butiken har, berättar Jesper Østergaard, vd för 7-Eleven Danmark.


I Danmark kan 7-Eleven-enheterna delas in i olika kategorier. De som är etablerade på tågstationer, på trafikstationer och det som kallas city-butiker.


- Våra butiker på tågstationerna är hårdast drabbade eftersom nästan ingen längre använder kollektiva transporter. Jag skulle tippa på att resevolymen har minskat med nästan 90 procent!

I gengäld är våra butiker på trafikstationer mindre drabbade då många danskar väljer att göra sina resor i egen bil i försök att undgå smitta. Citybutikerna märker också rejält av det minskade flödet på våra gator, inte minst eftersom många arbetar hemifrån, säger Jesper Østergaard.



I Danmark har regeringen förlängt stängningen av butiker, arbetsplatser att gälla till efter påsken, den 13 april.

Många verksamheter i olika branscher gör gällande att de får svårt att överleva om virus-stängningen kommer att pågå över längre tid. Liksom i Sverige förekommer varsel, permitteringar och uppsägningar. 


- Vi har i Reitan-gruppen en riktig stark ägare i ryggen. Jag tvivlar inte på att vi klara detta ekonomiskt även om det kommer att bli tufft. Vi tvingas som alla andra skära i alla kostnader, löner framför allt, men även alla fasta utgifter som inte är helt nödvändiga för att driva verksamheten.


7-Eleven tillåts att ha öppet men har ändå tvingats att stänga ett par butiker.


- Sju stycken där kundtrafiken nästan minskat helt. Vi har även justerat öppettider och minskat nattöppet eftersom ingen längre vistas ute under den tiden av dygnet.

 
89949438 3287608744587109 4789383796308836352 o


Många danska dagligvarukedjor månar hårt om sin personal
och skyddar den bland annat genom klara instruktioner om avstånd till kunderna, engångshandskar, regelbunden handtvätt och uppsatta plexiglas som skyddar kassa- och den personal som arbetar bakom disk.


- Det ska vara fyra kvadratmeter fritt utrymme kring varje kund som rör sig i butiken. Vi har satt avståndsmarkeringar på golvet för att hjälpa kunderna att hålla avstånd. Dessutom har vi satt upp glas framför alla kassaterminaler i samtliga butiker. Renhållningen har förstärkts och engångsmaterial som muggar delas ut i kassan.


Kriser föder ofta kreativitet och nya initiativ tills samarbeten.


- Många av våra köpmän har börjat med hemleveranser och det fungera bra, dessutom märker vi att man hjälper och stödjer varandra för att hålla en hög service mot kunderna.


Hur ser ni på det stödpaket som den danska regeringen riktar mot mindre företag?


- I jämförelse med vad andra länder i Europa erbjudit så verkar den danska regeringen nästan ha föreslagit det starkaste paketet. Vi är nöjda och här på servicekontoret är vi i full gång med att hjälpa våra köpmän att ta fram olika alternativ som är gångbara för dem, avslutar Jesper Østergaard.


Text: JOHAN ERICHS