Skip to main content

Så gör burgar- och kaffekedjor för att överleva

burgerkinglucka


Att det kämpas med näbbar och klor för att överleva krisen, ser vi dagligen exempel på. Inte minst gäller det de stora hamburger- och kaffekedjorna som drabbats hårt av minskade kundströmmar.
Vi ställde därför några frågor till tre av dem - Max, Burger King och Espresso House - och fick följande svar. 
Vi säger grattis till bra åtgärder önskar dem varmt lycka till!



Hur har den senaste tidens restriktioner på verkar er försäljning?

Richard Bergfors, Max:
- Besöksnäringen inklusive restauranger påverkades omedelbart när det blev en allmän smittspridning och Sverige började stänga ned . Från mitten av mars så sjönk försäljningen drastiskt i framför allt storstäderna, inomhusgallerior och i orter beroende av gränshandel. Max har även restauranger i länder som har mer omfattande restriktioner än i Sverige och där är tappet ännu större.

Iwo Zakowski, Burger King:
Corona har självklart haft en inverkan på hela restaurangbranschen och beroende på läge och format ser vi stora skillnader. Gällande restriktioner från myndigheterna så följer vi dem självklart och uppmanar både gäster och personal säkerställa att de följs i daglig drift.

Robin Wilhelmsson, Espresso House:
Det är i grunden bra att man infört restriktioner för att hantera eventuell smittspridning, vi har följt utvecklingen noggrant och varit väldigt snabba med att anpassa verksamheten efter det förändrade läget. Ingenting är viktigare för oss än våra medarbetares och gästers säkerhet och det har vi jobbat fokuserat med att säkerställa. Bland annat har vi intensifierat våra hygienrutiner, dragit ner på antalet sittplatser, glesat ut bland borden, möjliggjort bordsbeställning, förenklat köp via vår app samt öppnat upp uteserveringar tidigare än normalt. Men det är svåra tider på många sätt och vis och vårt normala gästflöde har nästintill halverats vilket såklart påverkat verksamheten negativt.

maxhemburgare

Max Hemburgare är ett bra exempel på "corona-anpassad" utveckling.


2. Märker ni någon skillnad på hur och när folk handlar?

Richard Bergfors, Max:
Tydlig ökning på take away, drive in och hemkörning. Största minskningarna är på helger och kvällar.

Iwo Zakowski, Burger King:

Ja, det finns beteendemönster som förändrats. Det vi ser är att shoppingcenter och stadskärnor har påverkats mer än traditionella vägrestauranger. Utöver detta är Stockholmregionen klart mer utsatt än resten av riket. Samtidigt ser vi att gäster upprätthåller sina rutiner mer gällande lunch och middag än spontana besök. Utöver detta har en stor förändring på nattbeteende skett och i vissa fall har vi justerat öppettiderna på restaurangerna.

Robin Wilhelmsson, Espresso House:

Ja vi har sett en ökad försäljning i våra digitala kanaler där pre-order och take-away dominerar.

 

3. Har ni vidtagit några speciella åtgärder/gjort några särskilda aktiviteter för att hålla i gång försäljningen?

Richard Bergfors, Max:
Som burgarkedja har vi sedan länge haft take away-lösningar, som drive-in, hemkörning och beställning i vår app. Nu har vi utökat med en digital beställningslösning då gästen kan få maten serverad (utlevererad) till sin bil, på trottoaren eller vid bordet (inne eller utomhus).
Vi har dessutom flyttat ut expresskassor utanför restaurangerna så att gästerna kan stå utomhus och beställa. Vi har också lanserat en ny burgare som är speciellt framtagen för att passa för take away, DeliVery Cheezy, och före påsk lanserade vi en Hemburgarlåda - ett gör-det-själv-kit med ingredienser för att laga sin egen burgare hemma. Samt att vi såvklart jobbar hårt med hygien och säkerhet för personal och gäster och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer vad gäller distanstansiering på våra restauranger.

Iwo Zakowski, Burger King: 

Vi fokuserar på att hålla hög standard på hygien som idag är viktigare än det någonsin varit och vill att både gäster och personal skall känna sig trygga. Vi har installerat skyddsplexiglas i de flesta Burger King-restaurangerna i Sverige. Utöver detta har vi självklart kampanjer för att påminna gäster att komma till Burger King och komma till oss för goda hamburgare både att njuta på restaurangen eller att ta med.

Robin Wilhelmsson, Espresso House:

Eftersom det är mindre gästströmmar än normalt har vi behövt lägga fokus på att göra det smidigare att ta med sig utan att köa och beställa på distans. Vi har också inlett ett samarbete med matleveransföretaget Foodora så att vi också kan erbjuda hemkörning. Detta sker till att börja med i Stockholm med förhoppning att skala upp samarbetet på fler orter.

 

espressohouse

Om kunderna inte vill gå in på kaféet, då får produkterna komma ut till kunderna ...


4. Hur lång uthållighet har ni om situationen blir långvarig?



Richard Bergfors, Max:

Max har funnits i 52 år och vi kommer att finnas i många år till. Vi behöver både satsa och göra anpassningar på många olika sätt, men vi är fast beslutna att genomleva den här situationen. Som en av de största och finansiellt starkaste aktörerna på marknaden har vi en lång uthållighet.

Iwo Zakowski, Burger King:
Den rådande situationen är otroligt tuff för branschen och vi önskar självklart att regeringen och myndigheterna ska ge den support som behövs för att ha en välfungerande restaurangbransch i Sverige även i framtiden. Det är självklart stora skillnader, men gemensamt är att säkerligen att hela branschen behöver stöd akut för de fasta kostnaderna som tynger då försäljningen minskar såsom hyreskostnader, arbetsgivarkostnader och support för likviditet. Vi ser positivt på det senaste förslaget från regeringen, dock har vi inte 100 procent klarhet i alla detaljer än.

Robin Wilhelmsson, Espresso House:

Det går inte att svara, majoriteten av våra coffee shops är fortfarande öppna och det är vår ambition att det ska fortsätta vara så.

 

Sammanställt av:
GUNILLA PIHLBLAD