Skip to main content

Tidiga morgnar bra grepp för familjen Nilsson

 alla fyra

Mamma Karin, sönerna Sixten och Axel samt pappa Villy. Alla med efternamnet Nilsson.


Innehavarna av de båda Direkten-butikerna i Olofström och Bromölla har ett inofficiellt rekord inom Convenience Retail Awards. De har nämligen varit nominerade totalt fyra gånger. Ingen vinst har det blivit - ännu. Men kanske på ett annat sätt eftersom det handlar om utveckling, att ta nya tag och att våga satsa.

Karin och Villy Nilsson driver idag butikerna tillsammans med sina barn. Deras resa började  då de tog över, först en videobutik, sedan en minilivsbutik, i Olofström. Dessa blev sedan en och samma verksamhet i en ny lokal. Därefter övertog de en anrik spel- och tobaksbutik i Bromölla. 

Den butik vi besöker idag är dock den fjärde i ordningen i Bromölla. För ett par år sedan byggdes det nämligen en ny stor arena där de blev erbjudna att öppna en kombination av butik och restaurang.

- Vi slog igen citybutiken och satsade allt på arenan, där det blev stora investeringar i bland annat köksutrustning, säger Villy och berättar att något mycket märkligt hände.

- Vi fick inte ha spel där! Detta på grund av spelansvarsregler som ingen hade förstått innan. Varken vi eller spelbolagen. Det som var själva grunden i vår verksamhet kunde alltså inte fortsätta och vi bestämde oss för att dra oss ur medan tid var.

ext

Det nya läget är inte bara bättre. Fasaden är dessutom prydd med äkta "Bromölla-keramik".

Det innebar flytt tillbaka upp till centrum, in i en före detta klädaffär i en galleria. Stora lokaler med fina skyltfönster och ett till synes bra läge. Men även det sprack. Karin och Villy vill inte prata om problemen med hyresvärden men låter oss förstå att dessa, tillsammans med dåliga parkeringsmöjligheter, gjorde att de bestämde sig för en ännu en flytt. I samma kvarter men med en annan hyresvärd.

- Det var nu i maj som vi flyttade in i den före detta blomsteraffären. Trots att det var mitt under coronakrisen så var vi ändå tvungna att agera.

Det har dessbättre gått bra. Läget ut mot det stora torget har inneburit en luftig känsla och de semestrande svenskarna har uppskattat butiken som förutom det vanliga sortimentet satsat ännu mer på äta och dricka samt på pakethanteringen som bara växer. Paret Nilsson har dessutom haft ett glasscafé i lokalen bredvid under sommaren.

- Vi har sålt mer än vi hade kalkylerat med och ser framåt på ett positivt sätt. Det är lagom stort, vi har byggt ett kök för att kunna göra egna mackor och annat. Visserligen är detta i grund och botten en traditionell spelbutik men vi jobbar fokuserat på att komma vidare och vi är en bra bit på väg.

hyllor mot kassan


Även i butiken i Olofström har man bytt lokal, fast bara en gång. Här finns en stabilitet och ett fortlöpande förändringsarbete har gjort att butiken utvecklats positivt hela tiden med stora försäljningsökningar. Orten har 8000 invånare och förra året sålde Direktenbutiken exempelvis dryck för 1,2 miljoner. Hitintills i år har man ökat med totalt 1,3 miljoner. Och då är ändå nattskiften på Volvo stängda.

En speciell sak med båda dessa butiker är att man öppnar tidigt på morgnarna. I Olofström redan 5.15 på vardagarna. Detta har naturligtvis med ovan nämnda skiftarbete att göra, men har också visat sig locka andra kunder. I samband med det nya läget i Bromölla har Karin och Villy beslutat sig för att öppna tidigt här också, 5.30 närmare bestämt.

- Man får ha uthållighet eftersom kunderna måste hinna lära sig att de kan handla här tidigt på morgnarna. Rätt sortiment är då klart också viktigt. Men våra ökningstal ger oss råg i ryggen. Så vi hoppas komma i fråga för Convenience Retail Awards nästa år igen!

 

award logga 2020 beskuren

DIREKTEN BROMÖLLA och OLOFSTRÖM

Nominerad av Direkten:

Framgången i dessa båda butiker är att de alltid vågar satsa och att alla får vara med och bestämma vad det ska satsas på. De är mycket duktiga på att vara först med nyheter.

  • Ägs och drivs av Karin och Villy Nilsson
  • Butiken i Olofström satsar mycket på äta och dricka nu, omsätter ca 14 MSEK, är cirka 130 kvadrat, öppen 5.15-22 vardagar, 5.15-23 fre-lö, 8-22 sö. Den har 3 helårsanställda.
  • Butiken i Bromölla är en klassisk spelbutik men med mycket varor och paket. Den är cirka 120 kvadrat och beräknas omsätta 3 MSEK. 2 helårssanställda

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD