Skip to main content

CandyKing storsatsar med nytt butikskoncept

candyking


Cloetta Pick & Mix storsatsar på varumärket CandyKing som ersätter Karamellkungen, och lanserar ett nytt butikskoncept tillsammans med en omfattande kommunikationskampanj. Den nya payoffen ”Life is Sweet” är en lättsam påminnelse om att fånga glädjen i livets små stunder.

Det nya 360-graderskonceptet ska lyfta hela lösgodiskategorin och ytterligare stärka CandyKing´s varumärke. CandyKing satsar stort på inspirerande shoppingupplevelser både fysiskt och digitalt samt nya ställösningar i butik. Man introducerar också start & stopp-konceptet nationellt, vilket innebär att det finns ett tydligt shoppingflöde i lösgodishyllan och att skoporna alltid hålls fräscha genom rengöring efter varje användning.


– Vi vill lyfta hela kategorin eftersom det som finns ute i butik i dag är ganska generiskt. Vi vill förändra detta genom att erbjuda en helt annan upplevelse, det ska vara lika roligt att möta CandyKing i olika kanaler som att välja och äta lösgodis. Det bästa med lösgodis är att det finns något för alla och att det går att skapa en favoritmix för varje tillfälle. Vi fördjupar relationerna med konsument och fokuserar på upplevelsen både i och utanför butik för att sätta fart på kategorin igen, det är nyckeln, säger Mattias Jönsson, BU Director Pick & Mix Sverige.


Under hösten kommer CandyKing att synas i allt från tv-reklam till sociala medier. Man jobbar också med nischade influencers och lanserar en ny hemsida där konsumenterna lättare ska kunna hitta information om godis, butiker, tävlingar och erbjudanden från olika samarbetspartners.


– Kategorin har tidigare drivits av pris men nu flyttar vi fokus till härliga upplevelser för både kunder och konsumenter, före och under besöket, samt hela vägen hem till soffan, säger Sara Sturesson, Channel Brand Manager på Cloetta Pick & Mix. Vi erbjuder ett smörgåsbord av aktiviteter och material till våra kunder, och skapar mervärde genom att aktivera sortimentet på ett inbjudande och rolig sätt för slutkonsument. Vi har en ambitiös plan för de kommande åren, med start nu i Sverige, där mediemixen består av alltifrån bred kommunikation i TV till trafik- och säljdrivande koncept på lokal nivå. Hylla, förpackning och kommunikation – en helhetsupplevelse.


Som en del av konceptet har man också tagit fram en ny och modern design som ska förtydliga varumärkets identitet och särskilja sig gentemot konkurrenterna. Designen har även blivit nominerad till Svenska Designpriset 2020 i tre olika kategorier. Även fler unika produktsamarbeten och limited editions är att vänta.


– I år ser vi fram emot att få presentera flera nyheter och ett antal exklusiva samarbeten i vårt sortiment. Vi är störst i Europa och satsar stenhårt på fortsatt utveckling av kategorin, säger Laura Rytkölä, Head of Assortment, Central Pick & Mix.


Sedan Cloettas köp av CandyKing är de nu den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.