Skip to main content

... men Privab tar med en nypa socker

gottmix

Privabs  lösgodiskoncept Gottmix fortsätter att sälja – trots covid -19.
- Vi var först med att introducera vårt Start & Stop-upplägg med hygieniska skopor redan 2017. Det har lönat sig. Att vara marknadsledande och att ta ansvar går hand i hand, säger Privabs marknadschef Wille Stenvall.


I dagarna meddelade Cloetta att man tar över ”lösgodistronen” i Sverige. Wille Stenvall välkomnar konkurrensen och tar den med en nypa socker.


- Sedan flera år tillbaka är Privabs lösviktskoncept Gottmix marknadsledande i Sverige och det tänker vi fortsätta att vara. Vi säljer över 10 000 ton lösviktsgodis per år via våra 600 återförsäljare. Sedan vi lanserade Gottmix 2008 har försäljningen ökat varje år.


2020 kommer att bli ett undantag. Men trots att covid -19 har påverkat svenskarnas lust att köpa lösgodis säljer Gottmix fortfarande bra. En av anledningarna, menar Wille Stenvall, är det hygieniska Start & Stopp-upplägget. Kunden plockar en ren skopa tillsammans med påsen i startfacket och släpper ner skopan i stoppfacket när hen är klar. Skoporna samlas sedan in, diskas och desinficeras.


- Vi var först på marknaden med det här upplägget, på samma sätt som vi har varit först med att presentera godiset i olika kategorier beroende på önskemål och behov. Det ligger i marknadsledarens roll att ta det ansvaret.


Gottmix omfattar 700 olika sorters godis från kända kvalitetstillverkare. Den snygga displayen är välkänd av konsumenterna sedan länge och utvecklas hela tiden med nya smarta lösningar.


- En av framgångsfaktorerna är att vi är väldigt flexibla i utformningen. Gottmix-inredningen utformas och fylls med hänsyn till den enskilda butikens målgrupp och behov. Huvudsakligen sköts underhåll och påfyllning av oss på Privab, vilket ger en smidig drift och säkerställer att inredningen alltid är fräsch. Det finns också alltid en skötselpärm i butik, förklarar Wille Stenvall.


Privab satsar vidare på Gottmix med budskapet ”Lösgodis för alla”. I juli lanserades en ny reklamfilm som visar svenskarnas favoritgodis i hela dess bredd.


- För oss var det viktigt att göra en reklamfilm som speglar den svenska marknaden och Sverige som det ser ut i dag. Gottmix har något för alla. Vi vill gärna vidga begreppet ”inkluderande”. Det är inte bara barn som äter lösgodis. Folk som tränar hårt gillar godis. Pensionärer gillar godis. Coola grabbar och tjejer gillar också godis. Kort sagt: alla gillar Gottmix…  


- Att investera vidare i Gottmix-konceptet är ett effektivt sätt att bidra till ökad lönsamhet för våra kunder, konstaterar vd PA Melander.