Skip to main content

Tusentals besöker ny godisbutik varje helg

cyklar


- Det var inte utan att folk trodde jag blivit tokig, säger Andreas Baudin som öppnade en helt ny godisbutik i Piteå i slutet av sommaren.
Men jag kände att det var ett bra läge - trots pandemin - och är nu glad att jag vågade satsa fullt ut.


Butiken som är den nyaste i kedjan Go Banana ligger i köpområdet Backcity strax utanför Piteå. Där har Andreas Baudin redan en pool- och spabutik, varför det inte är någon nackdel att hans nya satsning ligger vägg i vägg. Liksom att det finns gott om parkeringsmöjligheter.

- Jag kom i kontakt med Go Banana på en mässa för två år sedan och tyckte det verkade vara en bra affärsidé. Har letat lokal i två år och slog till när den här blev ledig.

Tack vare en hjälpsam fastighetsägare blev lokalen totalrenoverad på kortast möjliga tid och den 24 augusti slogs portarna upp till en rejäl premiärfest. Då hade Andreas fått central hjälp i flera dagar för att bygga upp butiken och han blev snabbt medveten om hur viktigt det är med erfarenhet. På premiärdagen kom det över 1 300 personer!

- Jag har anställda som jobbat med godis tidigare, bland annat en med 12 år i branschen, säger han och berättar att den första månaden överträffat förväntningarna.

- Vi får höra så mycket positivt och totalt har vi sålt 9,5 ton lösviktsgodis. Kunderna kommer i strida strömmar under fredagar och lördagar, cirka 1000 per dag. Sedan är det så klart lugnare under övriga delen av veckan.


barn


Butiken är öppen 10-20 måndag till torsdag, 10-21 fredag och lördag och 12 till 20 på söndagar. Den budgeterade omsättningen är cirka nio miljoner och man har 3,5 helårsanställda inklusive Andreas som berättar att man om två veckor även kan börja sälja tobak.

- Vi hade tillståndet klart men hann helt enkelt inte få i gång den delen innan öppningen.

Att Go Banana i Piteå fått en så bra start tror han beror på konceptet som ju bygger på välkända varumärken till låga priser samt en tilltalande design.

- Vi är en godisbutik i storköpsformat och det blir som en upplevelse för kunderna att komma hit.


losgodis


Stefan Ragnarsson, en av ägarna till kedjekonceptet , har själv två butiker i Borås. Han berättar att coronakrisen för Go Banana slagit olika beroende på lägen.

- Rena citylägen har haft det tuffare. Det märker jag också i min egna butiker där en ligger centralt och en utanför.

I Stefans externa butik, som nyligen har flyttat in i nya och större lokaler, har lösvikten faktiskt ökat. Den delen av sortimentet har ju annars varit det mest känsliga. I alla fall under början av pandemitiden då det inslagna godiset fick lyftas fram lite extra. Totalt sett svarar lösvikten för 40-45 procent av omsättningen.

- Som tur är märker vi att det rullat i gång igen för hela kedjan, även i citybutikerna. Vi klarar oss på att vårt övriga utbud är så pass attraktivt både sett till kvalitet och pris.

Är det ytterligare några nya Go Banana på gång?

Ja men det är lite för tidigt att säga var. Vi får förfrågningar hela tiden men är ganska restriktiva. Det krävs ju både kapital och kunskap för att kunna öppna en sådan här butik.

Läs en tidigare artikel om Go Banana här.

 

Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder: Från Go Banana Piteå