Skip to main content

Fortsatt stabil försäljningsutveckling för fast food

french fries 1851143 1920


Den årliga branschkartläggningen Delfi Fastfoodguide är nu klar. Totalt omsatte den svenska fastfoodmarknaden cirka 27,5 mdr 2019, vilket innebar en ökning med 4 procent jämfört med 2018. Bäst utveckling såg man bland de kedjerelaterade aktörerna och starkast gick segmentet hamburgerrestauranger.


Utvecklingen för landets sex fullsortimentsgrossister har också kartlagts av Delfi, där de sex stora aktörerna tillsammans omsatte 34 mdr 2019. Detta innebar en ökad omsättning med över 2 mdr kr eller +6,4 procent jämfört med 2018. Man ser också ett förbättrat redovisat resultat för 5 av 6 grossister.


Bland de 42 största fastfoodkedjorna, så stod Max Burgers för den största omsättningsmässiga ökningen (+310 mkr) följt av McDonald’s (+258 mkr).


Även om data och analyser som vanligt primärt bygger på föregående års omsättningsuppgifter, så måste man dock kommentera vårens dramatiska utveckling i corona-pandemins spår. Vad vman kan konstatera är att fastfood-branschen är den del av restaurangmarknaden som förmodligen lyckats hantera de förändrade förutsättningarna bäst. 


Snabbmatsrestaurangerna har bara tappat -2,6 procent av sin försäljning under första halvåret 2020 att jämföra med den totala restaurangförsäljningen som backat -23,9 procent (enl Restaurangindex). Förklaringen ligger bland annat i fastfood-branschens flexibilitet i form av allt från tekniska lösningar och arbetssätt, till relativt stora andelar tidsbegränsade anställningar och take-away.