Skip to main content

Grattis Infartsmacken - bäst i kommunen på service!

carina med pris

Carina Eichinger, Infartsmacken Öregrund

När Convenience Retail Awards delades ut i slutet av sommaren var Infartsmacken i Öregrund en av de tävlade i slutstriden. Då blev det blev en delad andraplats, något som Carina Eichinger och hennes personal boostade sig själva och kunderna med. Nu har de fyllt på med att få pris för årets bästa i service i kommunen.

Öregrund är en är riktig semesterpärla i Roslagen, men också en viktig plats för de som lever och bor där året om. Kommunen heter Östhammar och där anordnas varje år Tillväxtveckan som mynnar ut i Tillväxtgalan. I år digital men icke desto mindre ett intressant evenemang som går ut på att man hyllar företag och föreningar. Man delar ut flera olika priser så det händer något varje dag. När Infartsmacken nominerades var det för övrigt rekord i antalet nomineringar vilka kommer från den breda allmänheten.

- Det känns fantastiskt. Jag har ju haft den här macken i 31 år nu och aldrig har det varit ett sådant flyt och så roligt att jobba som nu, säger Carina Eichinger som tillsammans med döttrarna Emelie och Pauline samt övrig personal har lika del i denna utmärkelse som handlar om service på flera sätt.


- Vi ser det som en bekräftelse att vi gör rätt och att vi därmed kan överleva på denna förhållandevis lilla ort.


lussekatter


Det som i grunden varit lyftet för Infartsmacken är kombinationen av egentillverkad mat och sociala medier. Att de egna mackorna, salladerna, smörgåstårtorna, delitallrikarna, bakverken …. you name it …. bara ökar och ökar, beror mycket på hur detta utbud marknadsförs och sprids.

- När vi bestämde oss för att verkligen jobba med sociala medier, gjorde vi det grundligt och fullt ut. Varje dag något nytt och alltid något som inspirerar. Ta bara alla dessa ”dagar” som man numera kan använda. Vi satte rekord i smörgåstårtor i fredags och idag har vi gjort Napoleon Buns.

Man jobbar med både Facebook och Instagram. Ser till att skilja lite på inläggen på de båda kontona så att det förstnämnda har mera text medan det andra bygger mer på bild. Men budskapen är ändå desamma. Idag har man 1700 följare på Facebook och 750 på Instagram. Antalen är hela tiden ökande och det fina är delningarna som tjejerna på macken ibland inte fattar var de kommer ifrån.

- Vi hade nyligen ett inlägg på Facebook som gillades av 28 000 och det bor 1500 i Öregrund. Vi vet att det finns folk i Lappland som gillar oss så vi måste tänka på hela Sverige när vi gör inlägg. Dessutom måste man tänka i volym, att hela tiden komma med nya saker eftersom inte alla ser allting varje gång.


smorgastartor


Det bästa är att kunderna trivs och att försäljningen ökar i samma omfattning som gillarnas tummar och hjärtan. Man sålde till exempel 98 smörgåstårtor, modell stubbar, över disk, utan förbeställningar på en dag. Tacka sociala medier för det.

- Nu planerar vi för allt vi ska göra inför jul och nyår, säger Carina som också kommer att informera mera om möjligheten att få leverans utanför butiken och även hemkörning.


- Vi ser inga begränsningar och blir taggade av att få göra kunderna nöjda samtidigt som vi överträffar oss själva.

personal vid sjon

Carina och hennes värdefulla personal.

Så här löd motiveringen och nedan kan ni se en video från den digitala prisutdelningen:

Vinnaren bjuder på service utöver det vanliga och med stor idérikedom i sin digitala marknadsföring sticker vinnaren av årets service ut. Men nya innovativa lösningar fortsätter företaget att leverera en positiv anda i hela kommunen. En plats man alltid känner sig välkommen till och där kreativitet är en framgångsfaktor.

https://www.facebook.com/osthammar/videos/987222158436792

Här kan ni också läsa artikeln om Infartsmacken som var införd i denna tidning i somras:
https://conveniencestores.se/tidningsartiklar/1557-fantastisk-utveckling-mot-alla-odds?utm_campaign=cmp_1874090&utm_medium=email&utm_source=getanewsletter

 
Text: GUNILLA PIHLBLAD
Bilder från Infartsmackens sociala medier