Skip to main content

Stark försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln under oktober

 

dagligvaruhandeln


Försäljningen inom dagligvaruhandeln ökade med 8,3 procent under oktober 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 6,0 procent. Variationen är dock stor mellan olika butiker beroende på deras läge.


- Försäljningstillväxten för dagligvaruhandeln fortsätter att vara stark och var i oktober högre än den genomsnittliga månadstillväxten under året. Den huvudsakliga förklaringen är coronapandemin och att vi äter fler måltider hemma istället för på restaurang. Vi i branschen lägger just nu mycket fokus på att säkerställa att det inte blir trängsel i butikerna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.



Ett allt mer populärt alternativ till att besöka butikerna är att handla livsmedel via nätet, och e-handeln med livsmedel har tagit stora kliv framåt under pandemin. E-handelsaktiviteten i dagligvaruhandeln var hög i oktober och försäljningstillväxten uppgick till 83,7 procent. Hemleverans ökade med 51,8 procent och upphämtning i butik med hela 142,4 procent.


- Den ökade smittspridningen tillika skärpta råden till allmänheten gör att den försäljningsutveckling som varit på nätet under de senaste åtta månaderna fortsätter, säger Karin Brynell.



Kalendereffekten för oktober uppgår till 1,4 procent, vilket ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,9 procent.

Dagligvaruindex för november publiceras 15 december.