Skip to main content

Så rustade Direkten inför Black Friday och julhandeln


direkten falun fran entren


Många av Direktens butiker som hanterar paket rustade sig inför Black Friday förra veckan. Det blev samtidigt en bra förberedelse för den stundande julhandeln.

Ett normalt år genererar Black Friday ofta stora mängder paket till de av Direktens butiker som har pakethantering. Nu spåddes dessutom handeln till högre grad flytta från fysisk handel till e-handel. Det gäller så klart även julhandeln.


- I år är det ju mer paket än tidigare så butikerna försöker uppmana sina kunder att försöka hämta ut dem så fort som möjligt. Liksom att man gärna ska besöka våra butiker vid en tidpunkt när det inte är så många andra där, eller till och med vänta gärna utanför, säger Stefan Persson, kategoriansvarig spel & tjänster.

Direkten hade inga egna centrala kampanjer eller erbjudanden kopplade till just Black Friday men trots det ökade mängden besök i butikerna. Direktenbutiker som hanterar paket har höga krav på sig, speciellt i fråga om plats och utrymme i butiken, vilket normalt sett är en utmaning och i år ännu mera på grund av pandemin.


- Trycket på Direktenbutiker som hanterar paket kommer vara högre under en längre period och vi uppmana alla som besöker våra butiker att visa stor hänsyn och omtanke mot varandra och personalen i butik. Speciellt i rådande pandemi genom att hålla minst två meters avstånd för att minska risken för smittspridning, säger Caroline Linton, marknads- och kommunikationsansvarig.


direkten hall avstand

 

Flera av Direktens butiker gör detta under Black Friday och julhandeln

  • Vissa butiker kan ha utökade öppettider för att minska trängsel i butik vid uthämtning av paket.
  • En del butiker erbjuder en ”drive in” vilket gör att kunderna kan köra upp direkt till butiken och hämta paket samt göra sina inköp i en så kallad utomhusstation.
  • Tydliga golvdekaler med markeringar för avstånd finns i de flesta av Direktens butiker.
  • Informationsbudskap finns i Direktens digitala skärmar som påminner kunder om att hålla avstånd.
  • Butikerna har i vissa fall även informerat sina kunder i sociala medier om hur de hanterar kundflödena under denna period och hur kunderna på ett tryggt sätt kan handla i butikerna.
  • Vissa butiker har plexiglas monterat framför kassadisken.
  • Många butiker tillhandahåller handsprit vid kassan och vid in- och utgång.
  • I en del av butikerna bär medarbetare munskydd eller annat ansiktsskydd.
  • Betalning med kontanter undanbedes i vissa butiker.