Skip to main content

Blandad bransch ser tillbaka på året som gått

styrelsemotet

Alla möten hålls så klart på webben numera. Här syns kanske inte alla intervjupersoner och möjligtvis några som inte kommer till tals. 


Pandemin har påverkat olika i olika delar av vår bransch. Ett faktum som stått klart ganska länge nu men som bekräftas från flera håll. Några förlorar och några vinner, få har helt slagits ut. Gemensamt är att hålla ut och vara redo den dagen det vänder. Eftersom kundströmmarna och konsumtionsmönstren har ändrats är det också upp till dem som fått nya kunder, att göra allt för att behålla dem.
Convenience Stores Swedens styrelse och det externa utskottet Framtidsgruppen samlades i början av december. Vi passade på att be ledamöterna kort berätta om läget i deras respektive företag.

 

Här återfinns både enskilda handlare och representanter för kedjor och grossister. Vi börjar med handlarna.

Jimmy Svensson, 69:ans Spel & Tobak, Stockholm:

- Vi har skurit hårt i bemanningen och utnyttjat möjligheten att permittera. Så lönsamhetsmässigt har vi klarat oss bra även om omsättningen gått ner. Men detta går ju inte hur länge som helst. Det positiva är den förståelse som funnits hos personal, kunder och leverantörer.

Ghassan Ghaziri, Sialandet och Sibylla, Ullared:
- Det har varit tufft att ha verksamheter i Ullared. Helgerna har varit okej men veckorna öken. Vi började permittera i december. Minusposterna är 40 procent på ena stället och 60 på det andra. Men trots detta har vi framtidstro. Det kommer att vända.

Ida Collin, Handlar’n Norråker:
- Vi har haft ett jättebra år då, sommaren var fantastisk med ökad turism. Dock har det varit mycket sjukfrånvaro hos personalen. Det tar också extra tid och kraft att plocka ihop varor för hämtning och utkörning. Man kan säga att vi sålt bra men slitit hårt.

Mats Pålsson, Sibylla Helsingborg:
- Jag får sammanfatta det som hyfsat och efter omständigheterna okej. Men det har varit upp och ner och svårt att planera. En sak som jag varit glad över är att jag trots avrådan behöll luckan när jag byggde om för några år sedan. Idag går 75% av försäljningen genom den! För övrigt har jag sett till att både vi som jobbar och våra kunder är bra skyddade.

Jessika Kristensson, Havsbadskjollan och Little Mama’s, Ängelholm:
- Säsongen med sommarverksamheten var fantastisk, +33 procent jämfört med förra året som också var ett kanonår. På pizzerian har det dock varit turbulent även om vi bara tappat 6 procent. Där har vi fått satsa hårt på take away, bland annat erbjuder vi hämtning utanför. Men man kan ju inte ta igen allt på det. Jag är tacksam över en hyressänkning och vill ge en eloge till personalen som ställer upp, är positiva och sliter när någon annan i gänget är hemma. 

Christian Holmström, 7:ans Göteborg:
- Sommaren var ganska okej och vi har fått permitteringsstöd och minskat öppettiderna. Men problemen går inte att komma från då vi tappat en hel del försäljning. Vi har försökt att tänka nytt och använt oss av Foodora vilket är bra men samtidigt minskar marginalerna. En reflektion då jag upplevt mycket krångel med bidrag mm: Tänk om man hade sänkt arbetsgivaravgifterna i stället. Så mycket enklare det hade blivit.


Så fortsätter vi med kedjor och leverantörer: 

Svante Törnqvist, Direkten:
- Det ser bra ut på jämförbara enheter. Sämsta månaden var april med +1,1 procent. Under juli, augusti och september låg vi på +10% procent . Men detta är inte hela sanningen, exempelvis är inte provisioner med i dessa siffror. Det verkar ändå som om det går bra för fullvärdiga butiker som har ökat varuförsäljningen med cirka 8 procent på helåret. Vi har arbetat intensivt med att lyfta förändringar i butik och många av dem har varit relaterade till pandemin.

Göran Sandahl, Privab/MyWay:
- Ett tufft år, speciellt som vi har flera stora kunder på reselägen och biografer. Privab har tappat nästan 20 procent på det vi kallar övrig servicehandel. Dock har MyWay-butikerna bara tappat 5 procent (reservation för felkälla). Vår organisation stöttar så mycket vi kan och försöker göra allt för att alla ska hålla ut tills hjulen börjar snurra igen..

Anders Huss, Emab:
- Vi började tugga i oss marknadsandelar på trafikbutiker redan 2019, vilket höll i sig i början av detta år. Enligt Nielsen hade trafikbutikerna ökat 2,8 procent tom 31/10 samtidigt som Emab ökat 8,8 procent. I november ökade vi med 6 procent. För övrigt har vi haft starkt fokus på infomaterial, plexiglas mm. Vi har också fortsatt att jobba med butiksutveckling på plats i butik. Generellt sett har vi haft nytta av att ha många bostadsnära lägen. Dessutom har vi fått många nya kunder som blivit positivt överraskade av vårt utbud och vår service.

Hans Bax, Dagab Närlivs:

- Det har varit ett speciellt år där försäljningsvolymerna varierat kraftigt beroende på vilka butikslägen man har haft. Vissa har en väldigt fin utveckling medan andra dessvärre fått möta stora tapp i sin försäljning. Det har varit utmanande för lager- och transportverksamheten. Tack vare ett bra samarbete med våra kunder, där respekt och förståelse för varandras respektive situationer varit avgörande, har vi tillsammans lyckats anpassa oss på ett bra sätt.

 

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD