Skip to main content

Reitan definierar framtidens convenience-butik

stor bild


När Reitan Convenience Sverige vill visa hur framtidens convenience-format ser ut så gör de det inte bara genom att göra om en butik - utan två, under skilda varumärken, i samma vecka och båda i Stockholm. Den uppdaterade Pressbyrån finns på Odenplans t-banestation och 7-Eleven ligger i korsningen Sveavägen/Odengatan.

Den strategiska ambitionen är att befästa Pressbyrån och 7-Eleven som de ledande convenience-aktörerna i Sverige. De övergripande målen med utvecklingsarbetet är att stärka destinationen för att driva trafik till butikerna samt skapa flexibla lösningar som kan anpassas till Reitans convenience-koncept på andra marknader och länder.

- En komplex och omfattande uppgift, men det är samtidigt nödvändigt att utveckla och lansera koncepten snabbt, och därför valde vi att jobba tillsammans med Reactor, som är en kreativt och kommersiellt driven designbyrå med väldigt stor erfarenhet av convenience-utveckling, berättar Kristian Dahlman, konceptansvarig på Reitan.

- Att skapa fräscha matupplevelser och munkänsla direkt i stunden är A och O för att kunna vinna morgondagens konsument i farten. Det kräver ett nytt synsätt där vi måste tänka matkvalitet i toppklass och samtidigt minska komplexiteten i leveransen, då nya köpbeteenden och vanor påverkar när, var och hur man äter. Därför tar vi ett helhetsperspektiv på allt från sortimentsutveckling, nya exponeringslösningar, omhändertagen varupresentation, uppdaterat kommunikationsmanér, kundvarv samt self-check-out för att möta kundens allt snabbare beteende och förväntan till friktionsfri betalning, berättar Björn Drawfarc, vd på Reactor.


juv8vth3m4w9vmdurfxp

Ett nytt 7-Eleven för ett modernt stadsliv.


I takt med att gränserna mellan arbete och fritid suddas ut, förändras också våra konsumtionsmönster vilket ett modernt convenience-koncept måste möta.

- 7-Eleven är därför inget café och ingen restaurang. Men heller ingen kiosk. 7-Eleven är en hybrid mellan kiosken, lilla närbutiken och foodcourten, berättar Johan Kristiansen, arkitekt på Reactor.

- Butiken är tydligt organiserad med självutcheckningkassor för kunder på språng och flera olika sittmöjligheter för den som vill äta eller fika nu. Insyn och utblick har varit en viktig utgångspunkt för butikens utformning och förstärker idéen om att vara närvarande i stadsrummet. Kunderna kommer att mötas av en helt ny mjuk atmosfär i en färgskala i rostbrunt och varmgrått som ger större visuellt utrymme för produkterna. 7-Elevens identitet ges också en tydligare fond och butikens lokala röst ges plats.

 

 hqdremoucwo9mjjcctn2

Det snabbaste kioskformatet på marknaden heter Pressbyrån.

Pressbyrån har ett helt nytt utseende men dess DNA är fortsatt det samma – det snabbaste kioskformatet på marknaden. Kunderna är alltid på väg och därför är det helt avgörande att man snabbt hittar det man söker samtidigt som man inte vill missa en nyhet eller bra deal.

- Vi har därför byggt upp ett kommunikationssystem som gör det lättare att snabbt hitta det du vill ha, samtidigt som erbjudanden och kampanjer bidrar till upplevelsen. Enkel mat och fika blir allt viktigare för Pressbyråns kunder och vi har förstärkt inramningen runt de viktiga kategorierna kaffe, fika och korv, säger Johan Kristiansen.

- Vi har löst upp det traditionella kundvarvet och placerat självutcheckningskassor på flera ställen i kundvarvet – för den som bara vill ha en kaffe så har vi gjort det ännu snabbare att ta själv och snabbt checka ut. Färgerna och materialen är varma och nedtonade samtidigt som Pressbyråns gula färg skapar inramning och blir en självklar del av Pressbyråns röst.


lam31amx0pqnieimxl0t
Kristian Dahlman, konceptansvarig Reitan Convenience.

- Utvecklingsarbetet och samarbetet med Reactor har pågått i drygt ett år och spänner över en mängd projekt, från obemannade butiker, walk around-format till dessa nya format för Pressbyrån och 7-Eleven. Ändå är det här bara början , för under 2021 fortsätter vi med att utveckla och testa nya spännande format som kommer att definiera framtidens convenience, avslutar Kristian Dahlman.

Artikeln bygger på pressmeddelande från Reitan Convenience Sweden.
Bilderna kommer också därifrån.