Skip to main content

HUI om 2020 – Omvälvande beteendeförändringar ger nya nötter att knäcka

jonas a

Jonas Arnberg, vd HUI Research.

 

När HUI Research la detaljhandelsåret 2020 bakom sig strax före jul, bjöd man på några reflekterande russin till glöggen.

- Det är dags för bokslut för ett år då förändringarna duggat så tätt att handeln ibland nästan från dag till dag fått uppfinna sig själv på nytt. Några långsiktiga trender har ändå utkristalliserat sig. Här ger vi er 2020 års starkaste tendenser, som också kommer att visa vägen under ett förhoppningsvis ljusare 2021, säger Jonas Arnberg, vd på HUI.
 
Beteendeförändringar vi tar med oss till 2021 och post-corona:
 
E-handelstillväxt. Under 2020 prognostiseras e-handelns tillväxt till närmare 40 procent. En otrolig tillväxt driven av social distansering. Nya målgrupper och ökad köpfrekvens fortsätter tillsammans med ett ökat e-handelsfokus från den fysiska handeln att driva e-handelns tillväxt även 2021.

Lågprislyft. Lågprishandeln omsätter mer, växer snabbare och är mer lönsam än e-handeln. I takt med handelns snabba strukturomvandling ökar diversifieringen mellan budget, premium och e-handel. Förlorare tror vi är den genomsnittliga kedjan med ett brett och grunt sortiment. Svagare konjunktur och expansiv lågprishandel lyfter budgetaktörerna till nya nivåer under 2021.

Nya rörelsemönster. Hemma-arbetandet är här för att stanna och fler företag rekryterar talang utifrån att de anställda sällan behöver besöka kontoret. I vilken omfattning detta kommer att påverka våra rörelsemönster är oklart, men klart är att vi kommer att resa mindre i arbetet. Detta medför att den lokala handeln växer. Kan vi till och med få uppleva den lilla stadskärnans comeback?

Värderingsstyrd konsumtion. Pandemin påverkar vad vi stoppar i oss, har på oss och hur vi värderar vilka företag vi handlar ifrån.