Skip to main content

Det våras för glass och dryck hos Reitan

halva priset


Glass och dryck är två mycket viktiga kategorier hos Reitan Convenience Sweden. Inte minst ur lönsamhetssynpunkt. Det är både impuls- och destinationsprodukter och det är stor vikt vid nyheter.
- När vi gör något inom glass och dryck, då blir det alltid ”spring i butik”, säger kategorichefen Mattias Eriksson.

 

Att Reitan har haft ett tufft år förstår alla. Pressbyrån och 7-Eleven med sina genomgående A-lägen har tappat kunder och försäljning. Men vi vet också att här finns en stark ägare, kompetenta medarbetare samt uthålliga och engagerade köpmän.

- Våra köpmän är verkligen fantastiska och hungriga på att få sälja nyheter. Pandemi eller inte, säger Mattias Eriksson och berättar att man på dryckessidan hade nöjet att få lansera nya Ramlösa Funktionsdrycker redan vecka 10.

- Den har gått bra nu under kampanjen då vi har haft ett 2 för-erbjudande. Men det är lite tidigt att säga hur det kommer att bli framöver. Jag ser dock med tillförsikt fram emot sommaren och tror starkt på dessa nyheter.


1559027534759
Mattias Eriksson, kategorichef på Reitan.


Vecka 15 är det så kallade revideringsfönstret för dryck inom handeln. Reitan kör dock i vanlig ordning i gång redan nu måndag, då alla butiker får nya planogram och alla nyheter med dito kampanjer. Allra mest nyhetstryck är det på funktionsdryckerna vilka Reitan delar upp i Energi (klassiska energidrycker), Vitamin (allt som inte innehåller koffein eller taurin) och Övriga (sport- och träningsdrycker som innehåller proteiner).

- Energi är absolut störst och fortsätter öka med nyheter som driver hela kategorin. Dessutom är de inte lika corona-påverkade tack vare att många skolor är öppna. Red Bull och Nocco är de stora märkena medan Clean och Monster är de som växer starkast.

Av de tre nya Ramlösa hamnar två under Vitamin och en under Energi, men på Reitan vill man ändå hålla ihop dem. Mattias Eriksson är glad över lanseringen och menar att det är precis rätt att utveckla befintliga varumärken för att växa. Han tycker också att Spendrups Naia, som kom för ett par år sedan, ger samma känsla och borde synas mer. Men det är trångt i dryckeskylarna och på kampanjplatserna.

7 eleven dryckeskampanj


En tradition inom Reitan är den stora glasskampanjen som också drar i gång nu på måndag. Den med halva priset på GB:s produkter och med en målsättning att sälja minst 2,5 miljoner glassar totalt inom kedjorna.

Utmaningen är lite större år, men lösningar finns liksom ett enormt engagemang från leverantör och butik, säger Mattias Eriksson som redan märkt att den av nyheterna som lockat till flest köp är Magnum Double Gold Caramelle Billionaire.

- Nu hoppas vi på servicekontoret och alla leverantörer att vi laddat verktygslådan ordentligt för våra fantastiska butiker. Och att vi säljer, säljer, säljer!


Text: GUNILLA PIHLBLAD