Skip to main content

Från godis i butik till stora ökningar på nätet

cooperscandy lagret

 

Allt beror kanske inte på pandemin. Men Coopers Candy har fått en rejäl skjuts i försäljningen under densamma. Från att ha sålt det mesta via butik jobbar man nu enbart med e-handel och har mer än fördubblat omsättningen.
 

Ansiktet utåt är Sebastian Pegelow. Grundare, ägare och godisätare som han beskriver sig själv. Bodde under ett antal i USA och saknade det amerikanska godiset när han kom hem till Sverige igen. Började då importera sådant och så rullade verksamheten Coopers Candy i gång. Till att börja med hade han två butiker i centrala Stockholm, började sedan även sälja på nätet tills för två år sedan då det renodlades till enbart onlineförsäljning. Det handlar primärt om förpackat godis, snacks och dricka och man lagerför cirka 3 000 artiklar varje dag.

- Första året gick åt till att trimma in upplägget med enbart online. Så kom pandemin och vi märkte efter ett tag att efterfrågan ökade, säger Sebastian och berättar att man även är verksamma i Norge.

- Där såg vi den snabbaste ökningen. I takt med att den fysiska gränshandeln avstannade, ökade vår försäljning.


Att förhandla med distributörer tar mycket tid och är kanske den svåraste biten. För det är viktigt med valmöjligheter för kunden, menar Sebastian. 40 procent väljer att få varorna hemskickade medan 60 procent vill hämta hos ombud. Snittköpen ligger på 380 kronor i Sverige och 500 kronor i Norge. Fraktfritt blir det på 700 respektive 1000 kronor.

Innan man började med enbart online var omsättningen 10 miljoner. 2020 hamnade den på 22 miljoner. Och det ökar fortfarande. Coppers Candy har bra koll på sin målgrupp där 25-34-åringar är överrepresenterade men där 50-plus ökar kraftigt.


Företaget, eller ”familjen”, som Sebastian säger, består av nio personer där tre jobbar mera kontorsbundet och övriga på lagret. Man har många leverantörer och köper mycket från andra länder. Ett speciellt samarbete med Privabgrossisterna har etablerats. Sebastian Pegelow beskriver dem som en länk mellan mindre tillverkare och Coopers Candy.

- På så vis är Privab en stor och viktig partner för oss. De är bra på service och hela samarbetet gynnar miljön. Det är också mycket tack vare detta samarbete som vi kunnat växa som vi gjort.

cooperscandy

Webbmöten är kanske extra passande när det handlar om digital godisförsäljning. PA Melander till vänster och Sebastian Pegelow.


Privabs vd PA Melander är också nöjd och ser detta med ”business to consumer” som en framtida potential. I nuläget menar han att det intressant att se att konsumenterna definitivt inte vill vara utan godis i denna coronatid.

- Vi har tappat 20 procent av vår lösgodisförsäljning under pandemiåret. Men hos Coopers Candy har den ökat. Slutsatsen blir att konsumenterna vill ha lösgodis men på ett annat sätt.


Fotnot: Coopers Candy säljer inte godis i lösvikt utan detaljistförpackningar med lösviktsgodis.


Text: GUNILLA PIHLBLAD