Skip to main content

Växande intresse för obemannad handel

lifvs


Antalet obemannade svenska livsmedelsbutiker växer. Först ut var AutoMat. Sedan kom Lifvs och några mer lokala satsningar.
Nu hakar även de stora kedjorna på trenden.

Svenska Lifvs är en av pionjärerna i segmentet. Kedjan har våren 2021, 27 butiker och planen är att expandera konceptet även till andra skandinaviska länder. 


- Vår affärsmodell löser ett konkret problem i områden som saknar en livsmedelsbutik. Handeln överlag genomgår just ni en stor transformation, där e-handel länkas ihop med fysisk butik. Vårt system är byggt för denna utveckling, säger Daniel Lundh, grundare och ägare.


Konceptet har slipats sedan 2018.

-  Ingen etablering är den andra lik och det är viktigt att ta hänsyn till ortens karaktär och specifika behov även om två orter har på pappret samma förutsättning, berättar Daniel Lundh.


lifvs gen2 interior

Lifvs växer inom det obemannade segmentet. Inom kort väntar utlandsexpansion. (Bild: Lifvs)


Lifvs finns idag bara på mindre orter men tittar på etablering i städerna. Den största orten idag har drygt 2000 invånare.


- Städer saknar idag ofta möjlighet till dygnet-runt shopping av livsmedel och exempelvis möjlighet att hämta och lämna e-handels försändelser. Här kan Lifvs fylla ett tomrum.

Butikerna finns i två storlekar, 27 och 54 kvadratmeter total butiksstorlek, med omkring 500 och 650 artiklar. Prisnivån är enligt Daniel Lundh samma som i en conveniencebutik. Lifvs har även nyligen öppnat en bemannad butik och erbjuder click and collect i flera butiker.

 

edvin nara

AutoMat siktar på att fördubbla antalet butiker under 2021. - Denna trenden har kommit för att stanna, menar grundaren Edvin Johansson


AutoMat är en av de ledande svenska aktörerna inom segmentet obemannade livsmedelsbutiker. Kedjan startade 2018 och har våren 2021 öppnat 16 butiker, de flesta i orter på landsbygden och drivna av lokala franchisetagare.

- Vi räknar med att nå 30 butiker före årsskiftet, berättar ägaren och grundaren, Edvin Johansson.


Etablering sker vanligtvis på platser och områden som saknar livsmedelsbutik.

- Men vi märker även intresse i stadsmiljö där konsumenterna har behov av en smidig och bekväm handel.



Normalmodulen är på 48 kvadratmeter med öppettider kl 5-23. Sortimentet omfattar cirka 1000 varor. Kommande inslag i konceptet blir en pantmaskin som placeras utomhus och paketservice inne i butiken.

-Vi ser stora möjligheter att växa eftersom alltfler kunder värdesätter att kunna handla snabbt och smidigt, avslutar Edvin Johansson.

 

iog90tsnrchkvyvvrpah
Maria Isaksson (till vänster på bilden tillsammans med vd Mariette Kristenson utanför butiken i Mall of Scandinavia) ser många intressanta miljöer för etablering av obemannade konceptet Pressbyrån Go. Flyplatser, sjukhus, universitet är några platser som hon räknar upp. (Bild: Reitan Convenience)

 

Pressbyrån ligger i teknologisk framkant med sin första helt obemannade butik utanför ingången till Mall of Scandinavia i Solna.


Vågsensorer och 3D- kameror i butiken registrerar automatiskt de varor som kunden lägger i den virtuella kundkorgen. Det enda kunden behöver göra är att på en skärm godkänna köp före utpassage.


- Det känns som om obemannade butiker har fått skjuts av den ökade e-handeln under pandemin. Det vi har märkt är att många konsumenter känner sig bekväma med att handla obemannat, berättar Maria Isaksson, Business Development Manager hos Reitan Convenience i Sverige.



Maria Isaksson menar att det nya konceptet, Pressbyrån Go, möjliggör etablering nära kunden även på platser med lägre kundflöden. Men konceptet kan även tjäna som komplement på marknadsplatser med höga kundflöden där bemannande Pressbyrån-butiker redan finns.


- Flygplatser, sjukhus, universitet, trafikcentra, kontorskomplex och hotell är alla intressanta platser för kommande etableringar. Vi har en hög etableringstakt och kommer att öppna fler butiker under 2021.



Pressbyrån Go har flexibla öppettider som kan anpassas beroende på lokalisering och kundbehov. Butiken har runt 250 artiklar men detta kan anpassas efter behov och utökas beroende på butikens storlek.


- Sortimentet är inriktat på färdigmat, kaffe&fika, dryck och snacks, helt enkelt saker som människor på språng behöver.



Hur kommer konceptet att utvecklas?

- Vi är bara i början av resan. Här finns många möjligheter att bredda vårt erbjudande i butiken och fortsätta att lyssna på våra kunders önskemål. Konceptet har kommit för att stanna och ska ses som ett komplement till våra bemannade butiker, avslutar Maria Isaksson.


stina thorgerzon 08. 5 mgjpg

--Det blir mer och mer vanligt att handla utan att möta personal, säger Stina Thorgerzon, chef Erbjudande och Format inom Coop Sverige. (Bild: Coop)


Coop hakar, genom sin 24h-öppna pilotbutik i förorten Sätrahöjden utanför Gävle, på den begynnande trenden med obemannade butiker.


- Det är test för att prova konceptet. Vi startade i februari tidigare i år, säger Stina Thorgerzon, chef Erbjudande och Format inom Coop Sverige. 



Butiken är på 30 kvadratmeter och erbjuder cirka 400 artiklar.


- Vår ambition är ”att du ska kunna handla i Coop Mini till din måltid”, oavsett om det gäller frukost, lunch eller middag.



Något som överraskat den korta tid ni haft öppet?


- Att kunder handlar dygnet runt och att vi har ganska många stora köp, avslutar Stina Thorgerzon.



ICA driver i nuläget tre obemannade butiker, samtliga lokalaserade i glesbygd.


- Stort intresse bland kunderna men för tidigt att säga om vi komma att expandera satsningen, säger Johan Berg, x-lead på ICAx.

 

Text: JOHAN ERICHS