Skip to main content

Aroma firar 100 år med nyheter och hållbart fokus

eivind3

Eivind Granås, vd på Aroma.


Att vara ett helsvenskt godisföretag och ha storsäljare som skapades redan under starten, det är värt en artikel. Speciellt som företaget i fråga nu satsar på såväl nya sätt att förpacka sina storsäljare, som på hållbarhet i stor skala. Grattis Aroma som aldrig tummat på kvalitén!


Det finns något imponerande i hur företagets företagets historia knyts ihop med nutid. Att grundaren hette Gottfrid gör ju inte saken sämre. Men denne mans stora betydelse till trots, så är det kanske nuvarande ägarens förtjänst att företaget fortfarande producerar i Sverige och att kvalitet är rubriken i värdegrunden.

- Aroma är ett gediget produktionsbolag och en juvel bland konsumentvaror, säger Eivind Granås som nu varit vd för det anrika företaget i ett halvår.

- När jag blev kontaktad av en rekryteringsfirma, visste jag faktiskt inte riktigt vad det var för bolag. Men när jag såg vilka några av de enskilda produkterna var, gick det upp ett ljus.

Eivind kommer från Norge och har bland annat jobbat inom Shell och nu senast på Coca-Cola Sverige där han först var ansvarig för servicehandeln och sedan för fast food. Förmodligen är steget mellan multinationella Coca-Cola och helsvenska Aroma stort. Men inte större än att han med stor entusiasm tog sig an den nya uppgiften.

- Aroma är redan nummer ett på många saker. Men utmaningen ligger i att bli det på ännu fler sätt och att växa i volym. Samtidigt är hållbarhetsfrågan viktigare än någonsin.


gelehallon


Kan en produkt bli mer klassisk än så här?

Kort historik (längre kan läsas här) är att Gottfrid Eklund tillsammans med Max Forslund 1921 inregistrerade kolafabriken Aroma i Stockholm. Från kola kom de att gå vidare till gelékonfektyr och det var där det stora lyftet kom. Speciellt som geléprodukterna kom att bli alltmer ”konstnärligt” utformade. Gröna grodor, röda hjärtan, flerfärgade råttor, hallon- och lakritsbåtar samt inte minst - geléhallon - är produkter som är seglivade (!) på ett positivt sätt.

Aroma var familjeföretag ända fram till år 2000 då det såldes till ett holländskt storbolag. Men svenskt godis för svenska konsumenter gör sig bättre med svensk ägare och Eivind Granås beskriver Anders Landelius som en räddande ängel.

- Han köpte inte bara ”tillbaka” Aroma. Han har utvecklat samtidigt som kvalitetsbegreppet ännu mer kommit i fokus. Dessutom har han införlivat två andra mindre konfektyrföretag i familjen.


produktion2

Aroma är öppna och transparenta kring sin produktion och tar gärna emot besökare.

Sedan 2004 tillverkar och säljer Aroma även chokladprodukter, framför allt för lösviktsmarknaden. Stens Choklad i Torshälla införlivades då till företaget som 2019 också köpte Dals Konfektyr i Bengtsfors. Den ursprungliga Aromafabriken ligger i Skarpnäck utanför Stockholm.

Totalt handlar det om cirka 8000 ton per år och vill man bita i siffror så kan man konstatera att det varje år säljs mer än 650 000 askar Red Heart i Sverige samt att handgjorda geléråttor kan fås i vikter upp till 2,8 kilogram!

- Tillverkningen är på sätt och vis fortfarande hantverksmässig även om den sker i en modern fabrik. I Skarpnäck förekommer för övrigt varken gluten eller mjölk och i Torshälla är det glutenfritt, säger Eivind Granås och berättar om satsningen på klassiska produkter i convenience-anpassade påsar.

- Pandemin medförde att vi förra året började vi förpacka några klassiska lösviktsfavoriter som Skumbananer, Chokladbananer och Gräddkola. Det gick så bra att vi fortsatte med säsongsprodukterna Påskägg och Skumtomtar och just nu laddar vi för lanseringen av Jordnötsrutan. I början av nästa år är det dags för Godisblandning, Hallonbåtar, Lakritsbåtar och Geléhallon i ny design som signalerar tradition och kvalitet.

eivind vid bordet glad

Förpackat i mindre påsar med ny design samt det hållbara konceptet Rättågott, är en del av framtiden, menar Eivind Granås.

Aroma var tidigt ute med det som idag kan sammanfattas som ”hållbarhet”. Redan 2009 lanserade man Rättvisa möss som 2016 kom att följas av konceptet RättåGott - allt byggt på certifiering med Fairtrade.

- Traditionella hållbarhetsfrågor inom godis och konfektyr är azofärger som vi tog bort tidigt, palmolja som vi är helt fria från i Skarpnäck och Torshälla samt kakao där vi arbetar för att få bort allt barnarbete i kedjan tillsammans med våran kakao-leverantör. Vi satsar också på kampanjer tillsammans med Fairtrade, säger Eivind Granås och menar att mer kommer att hända på detta område.

- Det vi nu gör inom hållbarhet är bara början.

Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD

 

Fotnot:
I Cloettas hållbarhetsrapport från 2020 klassas fem trender bland svenska godiskonsumenter: 


  • E-handel och digitala kanaler
  • Hälsa och mindre socker
  • Ökad individualisering
  • Lokala, genuina och transparenta varumärken
  • Ansvar för miljö och mänskliga rättigheter