Skip to main content

Godisbanken skalar upp

skarmavbild 2021 10 13 kl. 10.17.41


Konceptet för godiskedjan med fokus på hållbarhet fungerar enligt företaget mycket bra. Nu kommer Godisbanken mer än dubblera antal butiker och expansionen kommer att fortsätta även 2022.

Godisbanken blev ju i augusti utsedda till vinnare av Convenience Retail Awards 2021. Huvudkriteriet för denna utmärkelse är "bästa förändringsarbete" och de nominerade har alla detaljistverksamhet inom servicehandel, fast food och café. 34 företag var nominerade och tillsammans med två andra företag gick Godisbanken vidare till final. Och vann! Det tar man som ytterligare ett tecken på att konceptet är vinnande.

- Vi expanderar i ganska snabb takt, och det mesta känns bra. Vi lever ju i utmanande tider, men vi har klarat oss utmärkt. Under de första sex, sju månaderna har ett antal av våra mer hållbara produkter tagit sig in på topplistan över de mest sålda. Detta gäller såväl sockerfritt och ekologiskt, som veganskt och rättvisemärkt godis. Det lovar gott inför framtiden, som ser ut att kunna innebära ett sundare godisätande,säger Godisbankens vd Henrik Almqvist.

Godisbankens vision är att hjälpa människor att konsumera godis på ett mer hållbart sätt. Med fyra nya butiker är de ytterligare ett steg närmare sitt mål. Godisbanken har, förutom traditionellt sortiment av lösviktsgodis, ett stort utbud av hållbart godis – såväl veganskt och rättvisemärkt som sockerfritt och ekologiskt. Utöver detta kommer besökare även att hitta ekologisk och rättvisemärkt glass och hållbar dryck tillsammans med klassiska varumärken och produkter.

 

skarmavbild 2021 10 13 kl. 10.18.01

 

Utöver hållbarhet i fokus, vad gör Godisbanken speciellt?

Godisbanken har en helhet i sikte, där inte bara själva sortimentet ska vara så hållbart som möjligt, utan även lokalerna, elförsörjningen och så vidare, ner till detaljer som personalens arbetskläder i ekologisk bomull. Godisbanken vill även att varje besökare ska få en unik upplevelse när de besöker butikerna. Medarbetarna har expertkunskaper och kan svara på kundernas frågor.

- Våra medarbetare är pålästa. De kan helt enkelt mycket om godis. Vi vill verkligen uppmuntra våra kunder att ställa frågor om sortimentet, och de kommer att få kunniga svar. Kunskap är viktigt för Godisbanken och en del av den höga servicenivån, säger driftschef Staffan Arlefalk.