Skip to main content

Resan mot det hållbara målet är påbörjad

de tre fortf bra

Sava Dimitrijevic, köpman PBX-butiken, tillsammans med Anette Skoog och Ann-Christine Eriksson, Reitan Conveneince Sweden.

Reitans satsning på PBX är intressant på många vis. Projektet startade för tre år sedan och den 14 oktober hade man nått fram till öppning.
Vi besökte den unika butiken i det nya området förra veckan. På plats fanns då tre personer som alla handgripligen jobbar med detta levande forskningsbaserade butiksexperiment.


Just ordet ”jobb” blev en gemensam nämnare när vi satte oss ned på plats och pratade om deras respektive uppdrag i PBX.


”Innovation och kunskap på hög nivå och så fantastiskt kul och lärorikt”
Ann-Christine ”Ankie” Eriksson, regionchef Reitan Convenience Sweden

”Roligaste jobbet någonsin”
Anette Skoog, sortimentsansvarig konsult

”Vi har så himla kul på jobbet”
Sava Dimitrijevic, köpman

Vi börjar med Ankie som har lång erfarenhet från retail och Reitan med hjärtat i försäljning. Sedan 15 år som Regionchef och ingår även i företagets ledningsgrupp. Nya etableringar, rekrytering av köpmän och nyöppningar är hon naturligtvis van vid. Hon berättar om upptakten.

- Att få upp hållbarhet på allvar på agendan sattes som mål på ledningsnivå för tre år sedan. En förändringsresa för att möta de utmaningar och möjligheter som vår värld och convenience står inför. Vår strategi bygger på att vi ska vara så hållbara som vi bara kan med hälsosamma produkter, dvs vi ska erbjuda convenience med gott samvete. Efter bland annat ett seminarium med Prosperous Planet, förstod jag hur vi kan göra skillnad och bli trovärdiga i det vi gör. För att verkligen kunna göra en resa tillsammans med våra leverantörer, kunder och experter, valde vi därför att öppna PBX dvs ett living lab för att få testa och utveckla tillsammans.


ext pbx

 PBX öppnade den 14 oktober. Grannen Pressbyrån en dryg månad tidigare.


Att sätta det förpackade sortimentet uppdrogs till Anette Skoog, som tidigare jobbat inom Reitan men som nu driver eget konsultbolag, och Mikael Lind som har lång och bred erfarenhet av sortimentsarbete. Hon sammanfattar det som roligt men svårt.

- Kriterierna gällde spårbarhet av ingredienserna och noggrann analys av riskråvaror. Dessutom skulle det inte behöva bli dyrare att handla här än i en vanlig butik, säger Anette och berättar att för få till en förflyttning och omställning har man utmanat både sig själva, sina nuvarande och nya leverantörer rejält och det är ett löpande arbete som såklart fortsätter även efter öppningen av PBX.

- Vi har cirka 30 helt nya i det förpackade sortimentet och fortfarande har vi varit tvungna att avstå från att ta in vissa varor eftersom det helt enkelt inte finns produkter som lever upp till våra krav. Ett sådant är till exempel att de inte får innehålla palmolja.

kund gar i vag

 Att sätta sortimentet på plats har varit en stor utmaning med många starka kriterier att följa.

Reitan Convenience valde att helt utesluta produkter med palmolja. Skulle man överhuvudtaget ha kött? En fråga som landade i att man har kalkon, fisk och en ekologisk grillkorv. Samt ett stort vegetariskt utbud. Skulle man ha energidrycker? Ja, om de klarade kraven på att inte ha riktad marknadsföring till barn och ungdomar samt en max förpackningsstorlek på 25 cl och en max koffeinhalt på 36 mg/100 ml. Lösgodis? Tyvärr, det är svårt att hitta utan palmolja eller ej godkända tillsatser. Tobak? Inte cigaretter, men snus med begränsad nikotinhalt.

- Många leverantörer gör också en resa, lär sig mycket och gör förändringar för att få vara med här. Coca-Colas förpackningsfria lösning är ett exempel på en innovation som passade perfekt i PBX.

- Att forma ett hållbart sortiment är en komplex utmaning. Det är ofta svårt att göra exakta gränsdragningar och man behöver göra en sammanvägd bedömning av en varas hela hållbarhetsprofil. Ofta finns det en betydande gråzon och kunskapsläget är i regel inte heltäckande, säger Anette Skoog.

pbx kopmannen


Sava och Michelle (foto från Reitan CS).

Så var det då köpmannen. Eller köpmännen, för de är två även om bara en var på plats just vid vårt besök. Ankie Eriksson beskriver dem som perfekta för uppdraget på många vis. Inte minst för att de lever som de lär, det vill säga ett genuint intresse för att leva hållbart och hälsosamt, har förmågan att lyfta blicken och förstå att ledarskap och resultat hänger ihop. Och så har de liksom Reitan Convenience en tro på att hållbarhet är en förutsättning för lönsamhet.

- Lägg också till att det är två personer med en fantastisk känsla för service och människor.

Michelle Isberg och Sava Dimitrijevic är båda födda 1992 och började sin Reitanbana som säljare på 7-Eleven för att sedan bli köpmän. De har varit runt i flera butiker och hjälpt Reitan där det behövts. Idag driver de 7-Eleven Hornstull och uppger att de gillar utmaningar.

- Jag drivs av att få syssla med mat och Michelle älskar att jobba med människor, säger Sava och berättar att när de såg presentationen av PBX-projektet på Riksmötet förra året, så reagerade de direkt.

- Det här är ju vi, sa vi båda två och tog direkt kontakt med ledningen. Det gick vägen och på köpet fick vi den nyöppnade Pressbyrån bredvid PBX-butiken. Så nu har vi alla tre koncepten!

Sava menar att det är häftigt och och viktigt att få vara med och påverka convenience-branschens framtid.

- När man lever i detta börjar man också ifrågasätta mycket annat runt omkring, både i jobbet och privat. Extra roligt är att en av våra engagerade anställda, Daniel Andersson, på eget bevåg deltagit vid klimatmötet i Glasgow.

 living labb skylt
omradesplank

Ett levande forskningsprojekt på ett unikt campusområde med liknande inrikting och mål. En perfekt kombination.

Det är viktigt att poängtera att PBX är ett så kallat living lab, inte en ny butikskedja. Här ska man testa och åter testa, utvärdera och gå vidare. Läget i det nya Albano-området vid Stockholms universitet är perfekt, säger Ankie och berättar att det är ett centrum för forskning och studier samt landets första campus som hållbarhetscertifierats enligt Citylab.

- Det är mest byggarbetare här ännu så länge men studenterna har precis börjat återvända från sina distansstudier. Förutom PBX och Pressbyrån finns här också en restaurang.

Butiken är i dagsläget öppen måndag till fredag klockan 7 till 20 samt 10 till 17 på helgerna. Man har redan haft ett cateringuppdrag och det kan absolut bli mer sådant liksom utökade öppettider.

 

Nedan får ni nu följa med på en rundvandring med hjälp av våra bilder. Vi rekommenderar alla som har möjlighet att besöka PBX på Albanovägen 8. Är man intresserad av hållbarhet och av vår bransch, så är det en upplevelse. Den 25 november håller Convenience Stores Sweden en inspirationsträff här. Inbjudan har gått ut till alla medlemmar i CSS Networking program.

 

glassbox3vanner

  3 vänner är ett glassföretag som klarade sig bra inför öppningen av PBX.

 

 cc ststaion med kund langre bort

Som en del i att minska mängden engångs-plastflaskor testar Coca-Cola en ny förpackningsfri lösning.

 

pizza

De frysta pizzorna/pizzabottnarna görs av vitkål och således ”brödfria”.

 

 kund vid kassan

De färdiga luncherna topp-preppas på plats i butiken.

 

frukt

Frukt och balanserade nötpåsar.

 
chokladkakor    pasar med chokladbollar    godis och chokladkylla

All choklad är av superkvalitet och har dubbelcertifiering.

 

 snacks

Snacks säljs i lagom stora påsar.

 

tidningar

Ett mindre urval av tidskrifter, anpassade för målgruppen, verkar fungera bra.

 

smorgasar      avokaco syrat ragbrod

Ett eget varumärke finns för mat och smoothies.

 

drycker nara    dryckeskyl 

Jämfört med en vanlig butik har man inte lika stort dryckesutbud. Men det finns något för alla, även energidrycker.

 

middag och rengoring

Ingredienserna för att laga sin egen middag eller frukost är anpassade för studenter.
Det är svårt att hitta kemtekniska produkter utan palmolja. Men det går.

 

 mensskydd

Att ge bort mensskydd är en del av konceptet.


kaffefilter   vattenho

Kaffet är ”beyond lägstanivån”. Lykke Kaffegårdar är ett svenskt företag som äger sina gårdar tillsammans med kaffebönderna, helt utan mellanhänder. Deras mål är att skapa en ny typ av kaffeaffär som kommer åt grundproblemen i dagens ohållbara kaffeindustri.
Kaffefilter passar också bra att sälja.
Kaffekopparna kommer från PlasticFri, som Reitan i Sverige är först med. Kopparna är helt nedbrytbara och återvinningsbara, till skillnad från vanliga take away-muggar som har en plastfilm på insidan.

 

repeat   hyllan   hornan

Man har inlett ett samarbete med &Repeat för att erbjuda pant och återvinningsmöjligheter för snabbmatsförpackningar.
På den här hyllan kan man både få och ge information samt droppa post. 
Ett litet enskilt utrymme i serveringen finns möjlighet att boka.

 

kanppar   mobler

Arbetskläderna är tillverkade av överblivna tyger från välkända modevarumärkens produktion och har knappar av återvunnen plast från Gotland. 
Möblerna är alla second hand som varsamt gjorts i ordning.


Text och foto: GUNILLA PIHLBLAD 

 

 "Jag tror att framtiden tillhör företag som slutar tänka att hållbarhet handlar om "mindre dåligt" och istället satsar på att ta tag i grundproblemen och att driva positiv förändring."

Elin Enfors-Kautsky, hållbarhetsexpert och grundare av Prosperous Planet som varit med och utvecklat det som idag är PBX.


"Allt som funkar bra i PBX kommer vi över tid rulla ut för att driva förändring i hela vår verksamhet, alltså alla våra Pressbyrån och 7-Eleven, runtom i landet."
Anna Wallenberg, vd på Reitan Convenience i Sverige.


"Det här är en av våra största satsningar någonsin och ett steg vi tar eftersom vi är övertygade om att hållbarhet kommer vara en förutsättning för lönsamhet." 


Mariette Kristenson, VD på Reitan Convenience AS som driver verksamhet i sju länder.