Skip to main content

Aroma presenterar en ny grafisk identitet

skarmavbild 2022 01 25 kl. 14.25.37

Foto: Aroma Konfektyrfabrik

Aroma Konfektyrfabrik rullar nu ut sin nya design. Med den uppdaterade grafiska identiteten vill företaget spegla sin långa historia inom svensk konfektyrtillverkning, samtidigt som den också ska skapa en stabil grund för morgondagens godisfavoriter. Men företagets logotyp, som innehåller Stockholms Stadshus, har man inga planer på att ändra. 

Företaget har gjort godis sedan 1921. Gottfrid Eklund hette mannen som tillsammans med Max Forslund  började göra kola i ett kök i Vasastan. De gjorde allt för hand och sålde till mindre butiker i Stockholm. Med snart 95 år i branschen är företaget fortfarande svenskägt och har kvar produktionen i Sverige. Gelégodis tillverkas i Skarpnäck, i Torshälla ligger Chokladfabriken och i Bengtsfors ligger anrika Dals Konfektyrfabrik där man bland annat tillverkar skumgodis.

Svenskarnas relation till godis är unik i världen och med det kommer en stor marknad för både lösvikt och förpackat. Vem har inte hört talas om Gröna Grodor, Sega Råttor, Hallon- och Lakritsbåtar och Geléhallon? Gröna Grodor blev en succé när de lanserades 1935 och är fortfarande en av företagets absoluta storsäljare.

Åren går men logotypen består! Aroma säger att man aldrig kommer att förändra sin unika logotype. Det är ett av få företag som har Stockholms Stadshus i logotypen. Historien berättar att den hamnade i logotypen redan innan Stadshuset var färdigställt.