Skip to main content

Dyrare råvaror betyder också dyrare glass

skarmavbild 2022 02 02 kl. 08.15.36

Foto: Triumf Glass

 

Höjda priser på råvaror som mjölk, grädde, vegetabiliska fetter, socker, bär och aromer påverkar i sin tur priserna på glass ut till konsument. För Triumf Glass i Partille betyder det att man måste lägga på ytterligare cirka 6 procent på priset på många av sina glassar jämfört med vad man annars hade behövt.

Pressansvariga Karin Brandt säger till Partille Tidning:

– Ja tyvärr, det är jättetråkigt, vi vill ha en rimlig och schysst prissättning. Familjeglassen vill vi ska finnas i alla hem, men för att kunna hålla en viss kvalitet så måste vi köpa in en råvara och då kommer vi tyvärr få höja priset.

Karin Brandt säger också till tidningen att även den plast som behövs för göra själva glasspaketen har gått upp i pris. Företaget vill inte höja priserna men tvingas nu till det på grund av rådande omständigheter, något som inte drabbar bara Triumf Glass utan hela branschen. En tydlig trend bland konsumenter är att de väljer att köpa dyrare glass, så kallade premiumglassar. Den produktkategorin har ökat hos de flesta glasstillverkarna vilket också kan innebära att konsumenten upplever att glass har blivit dyrare.

Under veckorna 10-11 så presenterar Triumf Glass sina nyheter för säsongen, och då kommer också nya skyltar med de nya priserna. Till Partille Tidning säger Karin Brandt att det är upp till varje återförsäljare att justera priserna eftersom en liten kiosk kan välja att ha ett högre pris än ICA, men det finns ett rekommenderat pris på samtliga glassar. Prishöjningarna påverkar inte glasstillverkningen i fabriken, just nu går produktionen på högvarv för att fylla på lagret innan sommaren.

Vi väntar med spänning på årets nyheter. Under mars månad har vi glasstema i Convenience Stores News, så vi får snart anledning att återkomma till glassfabriken i Partille.