Skip to main content

OMV laddar för att möta ökande behov av bekvämlighet och mobilitet i Österrike.

skarmavbild 2022 04 11 kl. 20.00.50

Obemannade OMV Fastlane.

 

Det internationella energiföretaget OMV, med huvudkontor i Wien, stärker sitt convenience- och bensinstationskoncept ytterligare. I februari öppnade man sin första OMV Fastlane, en obemannad bensinstation och trafikbutik som är kontaktlös och helt digitaliserad. Att trafikbutiker inleder samarbeten med stormarknadsföretag menar OMV är en trend som de noterat på senare tid. Den trenden väljer man nu att följa genom sina nya samarbetspartners.

Global Convenience Store Focus berättar att OMV gör satsningen i samarbete med stormarknadskedjan Rewe, som vanligtvis säljer mat under varumärket Billa. Att Billa nu finns i OMVs convenience-kedja är ett resultat av konsumenternas ökande efterfrågan inte bara på bekvämlighet, utan också på att kunna välja mellan flera olika varumärken i en och samma butik. 
 
Det nya Fastlane-formatet har man öppnat på en befintlig bensinstation. Förutom Rewe så samarbetar man här också med nystartade BistroBox, som erbjuder en dygnet-runt-öppen pizza-självbetjäning. Ytterligare en samarbetspartner på plats är UNIBox, som är en del av den österrikiska stormarknadskedjan Unimarkt.

 

skarmavbild 2022 04 12 kl. 15.55.44

En riktig mångsysslare till automat - pizza, snacks, dricka, kaffe och tobak!

 

Pizza-självbetjäningen från BistroBox bygger på samma teknik som används i varuautomater. Den gör det möjligt för kunderna att på bara några minuter få en stenugnsbakad pizza via beställning på en pekskärm.

Till Global Convenience Store Focus säger Gernot Gollner, chef för OMVs bensinstationer i Österrike, att pizzorna är av hög kvalitet och varuautomatkonceptet fungerar bra. Pizza-automaten liknar en traditionell pizzaugn, men med digitala displayer. Förutom pizza så erbjuder varuautomaten dessutom snacks, drycker, kaffe och tobaksprodukter till kunderna.

 

microsoftteams image 2 1

Flera stormarknads-varumärken samsas inne i butiken.

 

Kunden registrerar sig via en app för att få tillträde till butiken. Där kan de välja på över 900 produkter, varav många är ekologiska, och betalning sker via appen. Enligt Gollner är konceptet inte lika tekniskt sofistikerat som Amazon Go´s eller Rewe´s obemannade butiker, men det fungerar utmärkt med kontroller för att kolla temperaturen på kylaggregaten samt sköta butikens ventilation och belysning. Det finns också digital skyltning, musik, ljud och videoövervakning. Den obemannade butiken är dessutom integrerad med UniBox beställningssystem, så att man har koll på när en vara säljs.

- För kunden handlar det helt och hållet om självbetjäning. Stationen har blivit mycket väl mottagen. Det är en 24/7-station som erbjuder premiumbränslen med ett unikt utbud som fångar kundens uppmärksamhet. Dessutom är den snyggt utformad också, säger Gollner.

 

microsoftteams image

Viktigt att lära av andra - och våga prova.

 

Han berättar vidare för Global Convenience Store Focus att han gärna tittar utanför sin egen bransch för inspiration och nya idéer. 

- Att lära av andra företag och länder är oerhört värdefullt. Det är viktigt att ta med sig saker som du tror att din kund och kultur kommer att vara redo för, och sen prova. Du vet inte alltid om det kommer att fungera eftersom marknaderna inte är hundra procent jämförbara men du kan alltid prova saker, menar Gollner.
 
Trenden med att trafikbutiker samarbetar med stormarknadsföretag är något som Gollner observerat på andra håll, och som nu också genomförs i Österrike.

- Vi har ett mycket starkt eget varumärke, men nu vill vi samarbeta med stormarknader och andra företag för att introducera fler livsmedel och färska produkter, säger han.
 
Medan mycket har återgått till det normala efter pandemin, så har vissa ändrade konsumentbeteenden ändå stannat kvar. Övergången från kontanter till kort har fortsatt och smarta betalningslösningar via mobilen ökar även om de ännu överlag är ganska små i Österrike, menar Gollner.
 
Kategorin kaffe är en satsning som OMV lyckats bra med, säger han. Flera av stationerna är utrustade med premiumkaffemaskiner, inklusive ett baristautbud.

- Men det är skräddarsytt för den österrikiska marknaden. När en kund bestämmer sig för att njuta av sitt kaffe i bistron så serveras det på ett traditionellt sätt – i en keramik-kopp med en silversked och ett glas vatten på en bricka. 

- Det är att gå den extra milen, säger Gollner.
 
OMV utökar också sin kapacitet för att dra nytta av tillväxten inom elbilsladdning. Företaget investerar mer än 400 miljoner euro fram till år 2030, och kommer att kunna erbjuda mer än två tusen laddningsstationer längs vägarna.

- Vi vill vara den ledande leverantören av hållbara bränslen, så vi måste göra mer. Som marknadsledare i vårt land investerar vi i elbilsladdning, vilket också är viktigt för convenience-branschen, säger han. Vi tror att det fortfarande finns utrymme att växa.

Text: Ann Hedlund

Källa och foton: Global Convenience Store Focus

 

skarmavbild 2022 04 12 kl. 16.09.01