Skip to main content

Prisvärda butiker i Mjällom och Töreboda

toreboda

Jannica Lindqvist fick ta hjälp med att hålla upp den stora checken när Menigo hälsade på och delade ut priset. (Foto från Menigo)

 

Nära Dej i Mjällom och Time i Töreboda är årets konceptbutiker i sina respektive kedjor. Båda är viktiga för sina orter och har utmärkt sig på olika sätt. I Mjällom handlar det bland annat om satsning på semi-obemannat. I Töreboda om ett engagemang och entreprenörsskap i toppklass.

På grund av pandemins efterverkningar blev det ingen sedvanlig Menigo-gala. Priserna delades ut personligen på plats av försäljningschefen Christoffer Granberg. Förutom äran så får varje butik 10 000 kronor.

- Det är viktigt att uppmärksamma och premiera dem som gör det där lilla extra för sin butik och i förlängningen stärker vårt varumärke och våra koncept, säger Christoffer och påpekar att det finns  många handlare som kämpar året runt utan att knappt ha tid eller möjlighet att återhämta sig några längre perioder.

- Vi strävar dagligen efter att hjälpa våra kunder på de sätt vi kan för att underlätta deras vardag.

Jannica Lindqvist nominerades förra året av Menigo till Convenience Retail Awards. Där vann hon inte men nu blev hon alltså årets Time-butik med följande motivering:

Årets Time-butik har på ett föredömligt sätt nyttjat Time-konceptets alla fördelar och till detta adderat ett engagemang och entreprenörskap i toppklass. Butiken är alltid ren, fräsch och kampanjplatser välfyllda och säljande. Trots utmanande tider har Jannica lyckats fortsätta utveckla verksamheten och är ett föredöme för Time familjen.

 

glassboxarna

Glassen tar lika stor plats året runt och är en riktig magnet i den välordnade Time-butiken. (Foto: Gunilla Pihlblad)

 

Töreboda kommun i Västergötland har cirka 10 000 invånare och centralorten ett läge utmed två stora tvärgående Sverigevägar; Göta Kanal och västra stambanan. Det är en ganska välmående ort med industrier och handel och med mycket turister sommartid.

Utmed infarten från E20-hållet ligger sedan länge tillbaka en bensinstation. När Jannica började jobba där för tio år sedan var det en en Time-butik och Statoil 1-2-3. Men redan efter ett år blev det förändringar och hon köpte fastigheten.

Butiken har hon har jobbat upp målmedvetet och envetet med olika kategorier som tydligt exponeras och marknadsförs. Den lilla fikahörnan med tillgång till bake off-bröd ligger direkt till höger när man kommer in. På sommaren har man också bord utanför. Mitt i entrén möts man av en rejäl glassavdelning som har samma utrymme året runt.

- Glass är en höjdare för oss, liksom tobak med betoning på snus som är vår största kategori omsättningsmässigt. En annan nyhetsintensiv kategori som fått mycket utrymme är dryckerna med de funktionella i spetsen.

Utöver det beskrivna jobbar man med biltvätt, släputhyrning och paket från DHL och Bring. Butiken öppnar tidigt, klockan sex varje vardag och Jannica är alltid på plats en timme innan och bakar.  Omsättningen har fördubblats sedan hon tog över och kurvan fortsätter att peka uppåt.

Här kan du läsa en artikel om Jannica och hennes butik som publicerade för ett år sedan.

 

mjallom

Jens Berglund och Mikael Falgard är nöjda både med priset och den lyckade satsningen på obemannat. (Foto från Menigo)

 

Så här lyder motiveringen för Nära Dej Mjällom:

Årets Nära Dej jobbar aktivt med våra kampanjer och driver aktivt försäljningen i butiken. Nära Dej Mjällom har också varit med och drivit utvecklingen av kedjan genom att vara testbutik för det obemannade konceptet. Till det hjälper butiken oss på Menigo att ständigt utveckla oss genom att ge feedback när det gäller exempelvis kampanjer och leveranskvalitet.

Butiksansvarige Jens Berglund tog emot priset tillsammans med medarbetaren Mikael Falgard och säger när Convenience Stores News ringer upp honom att han slutade med flaggan i topp. Han är nämligen inte anställd i butiken längre. Dock finns han kvar som mentor på avstånd under tiden man rekryterar en ny butikschef.

Nära dej Mjällom drivs sedan 2013 som en ekonomisk förening. En vanlig lösning när man vill ha kvar en butik i ett litet samhälle. Den har funnits här sedan länge och var endast stängd en kortare period i övergången mellan förre ägaren och föreningen. Ångermanländska Mjällom är en av de äldsta byarna i Nordingrå vid Höga kusten och välkänt för sitt tunnbrödsbageri. Här bor bara 200 personer men försäljningen i butiken ökar med cirka 70 procent under sommarsäsongen.

 

mjallom med agare

Jens Berglund har lämnat jobbet som butikschef nu men fungerar tills vidare som mentor på avstånd. (Foto från Menigo)

 

Butiken är tämligen standard vad gäller storlek och sortiment. Man har alltså valt att ha obemannat efter stängningsdags på vardagar och lördagar samt även på söndagar. På en månad genererar det en hel vecka längre öppettider utan ytterligare personalkostnader.

- Vi tog oss fram på ett positivt sätt under 2021 och genomförde vår utmaning att ha dygnet runt-öppet med inloggning med BankID, säger Jens Berglund och berättar att det slagit mycket väl ut.

Detta bekräftas av Mikael Falgard som började jobba i butiken under den gångna hösten. Han berättar att öppettiderna med bemanning är 10-18 måndag till fredag och 10-14 lördag. I sommar kommer dessa tider att utökas till 9-19 och 9-16 men övrig tid är det alltså obemannat.

- Den totala omsättningen har ökat. Även under personaltiden säljer vi mer nu, säger han och menar att det beror på att man satsat ännu mer på service och till exempel vågat ta hem varor som man inte haft tidigare.

- Det är enbart fördelar med vårt upplägg. Tekniken fungerar bra och tobak, apoteksvaror och folköl låses enkelt in. Vi ser även att det kommer nya kunder, till exempel skiftarbetare. Det händer till och med att jag själv går ner och handlar på obemannat.

Text: Gunilla Pihlblad