Skip to main content

Framtidens energistation som destination

circle k vadermotet 1

Den nya stationen vid Vädermotet i Göteborg ger redan nu en bild av framtidens ”energistation”. Foto: Circle K

 

Under 2021 var nästan varannan nyregistrerad bil i Sverige laddbar. Det innebär även att laddstolparna behöver bli fler. Men vem är ansvarig för att bygga ut laddinfrastrukturen? Hur bör den se ut så att bilisterna inte råkar ut för framtidens soppatorsk? Och hur kommer dagens bensinstationer att klara av såväl utbyggnad som transformering? Superintressanta frågor och spännande framtidsbilder förmedlas genom podden ”Från A till B”.

”Från A till B” är en podcast av Transportföretagen och programledare är den välkände författaren och ekonomiprofessorn Micael Dahlen. För att få svar på frågorna ovan möter han i det aktuella avsnittet av podden såväl Trafikverket som Circle K.

Inledningsvis handlar det om utvecklingen och grundproblematiken och vi får följa med på en fiktiv tysk långtradarresa till Sverige där vi möter eltrafikens paradox - det dåliga utbudet av laddstolpar.

Micael Dahlen beskriver två ångestbegrepp i tiden; räckvidds- respektive laddångest. Undertecknad förstår precis vad han menar efter en hyrbilsupplevelse nyligen med helt elektrifierad bil.

 

bilar som laddas

Vem är egentligen ansvarig för att det ska gå att ladda bilar över hela Sverige?

 

Det finns idag cirka 250 000 laddbara bilar i Sverige men bara 13 000 laddstationer. Bristen är störst i glesbygd men även i större städer är det ett problem. Vem är egentligen ansvarig, frågar sig helt logigskt programledaren och intervjuar Trafikverkets måldirektör för tillgänglighet, Jonas Eliasson som konstaterar att ångesten är befogad. I alla fall ett tag till. Enligt Eliasson ska det kunna lösas inom fem till tio år.

Han pratar om hönan och ägget. När det finns tillräckligt mycket underlag kommer det växa fram tjänster. Om att offentliga aktörer behöver träda in när den kommersiella grunden inte är tillräcklig. Visste ni förresten att man ska börja testa elektriska vägar för tung trafik?

Då kommer vi till det för vår bransch kanske mest intressanta. Hur kommer bensinstationerna att se ut i framtiden? Vad händer när tankslangarna byts ut mot elkablar? Vad kommer man att kalla ett besök på framtidens bensinstation?

 

okq8

Bilden kommer från en arkitekttävling som OKQ8 stod bakom i under förra året.

 

Micael Dahlen ser framför sig en ny typ av upplevelse.

- Du sätter in kabeln i bilen och trycker i gång laddningen med din mobil, tumavtrycket eller ögonscanningen. Medan bilen laddar knallar du och familjen in i den arkitektritade trevåningsbyggnaden där det inte finns varken rullande korvar, trekantsmackor eller kaffe på menyn. I stället springer barnen in i biosalongen medan de vuxna blir visade till ett vackert dukat bord där de väljer ut varsin välkomponerad trerätters från vägkrogens toppmoderna kök. Det plingar i telefonen när laddningen är klar. De åker nöjda i väg och pratar om att nästa gång testa bowlingbanan.

 

skarmavbild 2022 04 20 kl. 15.36.25

Johan Söderberg, Fuel Director på Circle K. Foto: Circle K

 

Är detta en realistisk bild? Vad kommer det ens att kallas för?

- Energistation kanske, säger Johan Söderberg, Fuel Director på Circle K, och förklarar att den tar hand om både fordon och människor. 
- Det handlar inte bara om att plugga in något i sin bil. Man äter, fikar och jobbar under tiden.

Han påpekar att det måste vara ultrasnabb laddning men samtidigt skapa förutsättningar för att man ska vilja stanna på stationen.

Hur långt fram i tiden ligger detta?

- Kanske dröjer det bara ett till två år innan vi byggt den första teststationen.

 Så det blir en destination i stället för ett stopp på vägen?

- Exakt. Grunden är ju att vi har ett välplacerat stationsnätverk med mötesplatser. Själva affären blir sedan att den extra snabba laddningen ger betalningsvilja och att fundamentet fortfarande är energi i form av bensin och gas. Dock förnyelsebara bränslen. Annars fungerar det inte.

”Macken” blir alltså en mat- och kanske en tvättdestination. Och vem vet, kanske kan man ta ett yogapass och landa i vardagen när man ändå måste stanna och ladda bilen.

 

biogas

Circle K vill inte lägga alla ägg i elektrifieringskorgen. Foto: Circle K

 

Johan Söderberg säger att han representerar en bransch i väldigt stor omställning. De flytande drivmedlen kommer minska. Men andra ökar. Han berättar också att man precis börjat hitta lösningar för laddstolpar men att det är lika viktigt att hitta förnybara bränslen till fordon som inte går på el.

- El är fundamentet framåt samtidigt som det gradvis sker en utfasning av förbränningsmotorer som inte går på 100 procent förnybara bränslen. Vi tror inte på att lägga alla ägg i elektrifieringskorgen. Förbränningsmotorer kommer att fortsätta leva länge till.

Hur kommer då framtidens laddning se ut och hur fort kan det bli så?

- När vi ska bygga ut våra laddstolpar med hjälp av olika nätbolag och det ganska omfattande regelverk som finns, kan det ta upp till två år. Därför är det svårt för oss att prognosticera. Vi kommer öka utbyggnadstakten med tre gånger nästa år. Vi har redan idag 200 laddpunkter och vår ambition är att ha femhundra år 2025 och tusen 2030. Ingen tvekan om att vi har högt tempo här.

Idag kan den tunga trafiken köpa många olika drivmedel hos Circle K. På den nya stationen vid Vädermotet i Göteborg  ska man bygga Nordens första ultrasnabbladdning för tung trafik. Nästa steg är vätgas som också byggs ut på samma plats och då enligt Johan Söderberg blir den första publika i Norden.

- Vätgas omvandlas till el i bilen. Men det måste vara grön vätgas. Från solceller eller vindkraft.

Programledaren Micael Dahlen konstaterar avslutningsvis att vi behöver gasa på (!).

- Laddinfrastrukturen diskuteras på många nivåer och många frågetecken måste rätas ut. Både bensinstationerna och elbolagen viktiga i sammanhanget.

Text: Gunilla Pihlblad

Här kan du lyssna på hela poddavsnittet

podden