Skip to main content

Joel har startat fyra Lifvsbutiker på två år

joel och stina i vika

Stina och Joel Zackrisson utanför butiken i Vika.

 

Han är den första franchisetagaren inom Lifvskedjan och han har på två år dragit i gång fyra butiker i Moratrakten där han sedan tidigare har en Tempobutik. För Joel Zackrisson har det inneburit fördubblad omsättning och en gynnsam utveckling av lönsamheten. Och så lite mera jobb så klart.

Joel är 42 år och uppvuxen i Orsa. För 16 år sedan öppnade han en butik i Venjan, en liten by med 350 fastboende drygt fem mil från Mora. Den var från början en Handlar’n men är numera Tempo. Joel säger att även om det är ett litet kundunderlag så fungerar den eftersom det är så pass långt in till Mora. Folk handlar på hemmaplan.

När han fick höra talas om Lifvskedjan blev han nyfiken och tog kontakt. Det ledde till den första etableringen i Öna, en annan by som ligger bara ett par kilometer från Mora. Han fick också veta att kedjan redan hade kikat på en etablering i närbelägna Utmeland. Den hade blivit överklagad men ett halvår senare var det grönt ljus.

- Jag tog hand om den och sedan blev det ytterligare en, i Vika också nära Mora. Det senaste tillskottet är Evertsberg men där byggde vi om en befintlig butik, berättar Joel och säger att den ligger nära Venjan och att det underlättar logistiken.

Fyra nya butiker på två år alltså och alla har sina speciella profiler. 

- Det är lagom just nu. Var för sig skulle de kanske inte vara lönsamma men i och med att jag har dem i samma distributionsrunda så fungerar det bra. Skulle det bli fler nu så räcker inte nuvarande lager och organisation till, säger Joel som har utökat med 1,25 tjänst för att klara driften.
- Jag tar alla varor till Venjan och packar om där. Det är nästan som att spela Tetris.

 

exterior mora

Även om tre av de fyra butikerna är helt lika modulmässigt, så har de olika kundunderlag och inriktning.

 

Hans butiker är ganska olika.

- Den i Öna går bäst. Där är det industrier och villor så det blir mycket färdiga luncher och kompletteringsköp. I Utmeland har vi mera konkurrens så där är det fokus på impulsköp, vi säljer mycket godis och chips. I Vikabutiken har vi många äldre som handlar mat. Kanske lite för låg omsättning men tack vare att den ingår i klustret så fungerar det. I Evertsberg har vi ett större sortiment och riktiga kundvagnar.

De tre förstnämnda är moduler på 27 kvadrat, den i Evertsberg är 50 kvadrat och där finns det också ett lager på 15 kvadrat.

- Det är en fördel, då behöver man inte fylla på lika ofta. I Öna under högsäsong däremot, kan det vara tomt på vissa hyllor redan innan dagen är slut. Så visst kräver det koll och pusslande, säger Joel Zackrisson som under första halvåret gjorde allt jobb själv med hjälp av sin fru Stina som tog tillfälligt tjänstledigt från sitt eget jobb.

 

interior mora

Det bär sig för Lifvs-franchisetagaren Joel Zackrisson.

 

Är det en bra affär totalt sett?

- Ja, eftersom jag inte har en så stor butik i grunden så har det blivit ett bra komplement. Vi har snudd på dubblat omsättningen och det är verkligen positivt för kunderna i Venjan som får färska varor oftare. Det var mycket kostnader i början men omsättningen stiger hela tiden. Det bär sig helt enkelt.

Förra veckan hade de fyra Lifsvbutikerna tillsammans 830 kundbesök. Det säger en del om att det ofta finns ett underliggande behov av lokal service. Att kunna tillgodogöra detta genom att driva obemannade butiker på det här viset, är i det närmaste en samhällsgärning. 

Joel säger avslutningsvis att tekniken fungerar bra, att appen är enkel och funktionell. Några inbrott har han inte haft och enstaka stölder har nästan alltid kunnat ordnas upp direkt.

- Folk ringer mig, jag har goda kundkontakter trots att jag inte är på plats i butiken.

Text: Gunilla Pihlblad

Foto från Joel Zachrisson